منوی اصلی سايت
فرصت های پنهان راهپیمایی اربعین
به نام خدا چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه نشستی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره راهپیمایی اربعین تشکیل شد. اینجانب و آقای دکتر مسعود معینی پور ارائه بحث کردیم و حجت الاسلام ذوعلم و آقای بنیانیان ناقدین محترم جلسه بودند. آن چه در زیر می آید چکیده ای است از آن چه اینجانب مطرح نمودم. در این جا اقرار کنم، وجه معنوی این راهپیمایی اهم ویژگی آن است که بهتر است علمای اخلاق و دین تفصیلا به آن بپردازند و مردم را با این شهد الهی بیشتر آشنا سازند.
به نام خدا چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه نشستی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره راهپیمایی اربعین تشکیل شد. اینجانب و آقای دکتر مسعود معینی پور ارائه بحث کردیم و حجت الاسلام ذوعلم و آقای بنیانیان ناقدین محترم جلسه بودند. آن چه در زیر می آید چکیده ای است از آن چه اینجانب مطرح نمودم. در این جا اقرار کنم، وجه معنوی این راهپیمایی اهم ویژگی آن است که بهتر است علمای اخلاق و دین تفصیلا به آن بپردازند و مردم را با این شهد الهی بیشتر آشنا سازند. فرصت های پنهان راهپیمایی اربعین در راهپیمایی اربعین بسیاری از خصوصیات استثنایی و ارزش های ناب مشهود و ملموس است، مانند: هرقدم آن ثواب یک حج است، نشانه ایثار و فداکاری مؤمنین نسبت به یکدیگر، نمونه ای از رسم میهمان نوازی، نشانه ای از اخوت دینی، فرصتی برای تزکیه اخلاقی، وسیله ای برای تقرب الهی هرچه سریعتر و بهتر ، ...................؟ اما برخی از ارزشها که ناشی از این تجمع تاریخ ساز نادر است به دلایلی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و بازنمایی آن به خوبی صورت نمی گیرد، این ها فرصت های برآمده از این راهپیمایی هستند:
 1- نخستین آن، راهپیمایی اربعین نماد ارزش ژئوپلیتکی تشیع است. امروز تشیع به دلایل گوناگون ماهیت وارزش ژئوپلیتیکی یافته است و قدرتمندان جهان در تصمیم گیری های خود نمی توانند از آن به سادگی بگذرند. این ارزش در طول سال های بعد از انقلاب فراهم شده و سرمایه بزرکی نه فقط برای شیعه بلکه برای دنیای اسلام است تا جمعیت بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر سهم خود را از نظام جهانی قدرت و مؤلفه های آن روش کند. هرچند موذیانه برخی آن را سعی می کنند دربرابر دیگر مذاهب اسلام قرار دهند که این نگاه نه با اهداف اعلامی و اقدامی جمهوری اسلامی همخوانی دارد و نه خیر منفعتی برای دنیای اسلام و ضرر زیانی برای دشمنان آن دارد.
 2- دومین ویژگی این راهپیمایی، ایجاد یک مزیت رقابتی فوق تصور برای قاطبه مسلمانان و کشورهای اسلامی است. خاطرم هست وقتی در اواخر دهه 1370 شمسی کشور پاکستان اولین سلاح اتمی اش را آزمایش کرد، همه سیاسیون و استراتژیست های مشهور عالم آن را "بمب اتمی اسلامی و یا کشورهای اسلامی" نامیدند و نه بمب اتمی پاکستان برای مقابله با هند و یا دیگر کشورها، این سلاح اتمی برای پاکستان تنها یک مزیت محسوب می شد و نه مزیت رقابتی. در ادبیات راهبردی مزیت رقابتی اگرچه صور و انواع گوناگون دارد اما فقط شما از آن برخوردارید و نه دیگران. لذا راهپیمایی اربعین مزیت رقابتی دنیای اسلام در برابر دیگر دنیاها، وکشورهای اسلامی در برابر نظام سلطه جهانی است.بنابراین باید توقع داشت که دشمنان آگاه به هزار و یک ترفند و دسیسه آن را تضعیف و تخریب و یا منحرف کنند و دوستان نادان بر آتش دشمنی آن ها هیزم می گذارند.
3- سومین ویژگی اگرچه آشکار است اما شاید به جهت شدت وضوح از چشم ها پنهان می ماند، محیط سراسر آکنده از انتظار و آمادگی جهاد است. تمام نمادهای و نشانه های مسیر راهپیمایی اربعین یا از کربلا و شهدای آن است، یا از شهدای دوره صدام، یا دوره حاکمیت جاهلانه آمریکایی ها بر عراق و یا کینه توزی تکفیری ها بر اهل اسلام و شیعیان در اقصی نقاط عالم است. درطول راهپیمایی هیچکس دغدغه شهادت بدست تکفیری ها ندارد، همانگونه که تهدیدات یکی دوماه قبل از اربعین آن ها موجب افزایش بی شمار راهپیمایان جدید از همه جا مخصوصا ایران شد.
4- چهارمین ویژگی این راهپیمایی غلبه اسلام سیاسی و انقلابی بر اسلام محافظه کار و مرتجعانه و یا به تعبیر حضرت امام(ره) اسلام آمریکایی است که البته امروزه باید به آن نمونه انگلیسی اش نیز اضافه شود.
5- پنجمین ویژگی احساس قدرت با عمق راهبردی برای شرکت کنندگان در راهپیمایی است که آن ها این احساس را به همراه سایر تجربیات معنوی و اخلاقی؛ در برگشت به دیگران و محیط زندگی تسری می دهند. به همین دلیل باید سال آینده منتظر استقبال بیش ازحد ایرانیان و شیعیان دیگر کشورها از این پدیده استثنایی دینی و انقلابی باشیم.
6- ششمین ویژگی قدرت تاریخ سازی راهپیمایی اربعین است که نباید از آن به سادگی گذشت. این مراسم همه تصورات هویتی از شیعه را در درون جوامع شیعی و در بیرون آن دگرگون می کند و مسئولیت تاریخی را برعهده آن می گذارد که چون این مسئولیت از خلال این حرکت دینی برآمده است لذا نه تنها اعتبار ویژه ای دارد بلکه معتقدان نه تنها خود را ملزم به رعایت بلکه به ثمر رساندن آن می دانند و آن را وظیفه ای مشروع و لازم االاجرا می شناسند.همواره محصول این نگرش ها حرکت های تاریغ ساز بوده است. انقلاب اسلامی ایران، و فرزندش جبهه مقاومت نمونه های بین و روشنی از اتفاقات تاریخ سازی است که مسئولیت و اقدام توأم بوده است.
7- هفتمین ویژگی ظهور و بروز آمادگی روحی و روانی شیعیان برای دفاع از دین و جامعه دینی در برابر هرگونه دشمنی های تاریخی که بسیار است از قیام توابین و زیدیه تا دفاع ایرانیان در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم حضرت زینب در برابر تکفیری ها و مبارزه با داعش بعد از دستور مرجعیت، نمونه هایی از این امر هستند.
اگرچه این راهپیمایی فرصتی برای عالم اسلام است(نه فقط شیعیان) به همین دلیل تهدیداتی نیز در پیش رو دارد که برخی از آن ها در زیر آمده است:
تهدیدات پیرامون راهپیمایی
1- نفوذ جریان تشیع انگلیسی
2- فعالیت تخریبی سرویس های اطلاعاتی
3- حضور ریچوالیست ها در راهپیمایی و تضعیف ارزش های انقلابی
4- دخالت دولت ایران به دلیل ضعف مشهود در ساماندهی اربعین گذشته
5- دخالت دولت عراق در تدبیر امور زائران به جای تأمین زیرساخت ها
6- به انحراف کشاندن شور مردمی در مشارکت راهپیمایی و پذیرایی از زوار و تبدیل به بازار مکاره کردن(ارزان فروشی جنس های چینی که بعد از مدتی هدف سفر برخی خواهد شد که پاکی محیط فعل را آلوده خواهدکرد

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان