منوی اصلی سايت
برگزيدگان آيين پاياني رپرتوار راديو تئاتر
نشان برتر به«حسن خجسته» و پنج تئاتر برتر«ازديد تماشاگران» *يادآوري راه‌اندازي راديو تئاتر و تالاري براي نمايش‌راديو*

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

 

آيين پاياني دومين رپرتوار مركز هنرهاي نمايشي راديو شامگاه اول بهمن‌ماه در خانه هنرمندان ايران با حضور عضو جديد معاونت صدا در كنار معاون سابق صدا و ديگر مديران راديو و اهالي فرهنگ و هنر همراه بود و مركز هنرهاي نمايشي راديو نشان برتر خود را در اين شب به پاس 10 سال تلاش در حوزه راديو و تلاش براي بالندگي نمايش‌هاي راديو به «دكتر خجسته» اهدا كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمدحسين صوفي(معاون جديد صدا)، حسن خجسته(معاون سابق صدا و معاون جديد برنامه‌ريزي و نظارت صداوسيما)،حميدرضا خزايي(قائم‌مقام معاون صدا)، شهرام گيل‌آبادي(مدير مركز هنرهاي نمايشي صدا)، عليرضا نوري، حسن محمديان و محمدجهاني(مديران صدا)،احمد مسجد‌جامعي (عضو شوراي شهر تهران)،محمدمهدي حيدريان( رييس بخش سينمايي فرهنگستان هنر) و عليرضا رضاداد( دبير جشنواره‌ي شهر) برگزار شد.

 

**** يادآوري قول تهيه تالار مناسب به منظور اجراي نمايش‌هاي راديويي

در ابتداي اين مراسم نادر برهاني‌مرند، دبير دومين جشنواره‌ي رپرتوار مركز هنرهاي نمايشي صدا كه اين روزها علاوه برپايي جشنواره در كارگرداني و اجراي تئاترها نيز نقش آفرين بود گفت: اين مديوم جديد (راديو تئاتر) به‌عنوان عرصه‌اي خلاق براي راديو و تئاتر با عنايت معاونت صدا و همراهي گيل‌آبادي و همكاران، فعال شده است. علاوه بر آن اضافه شدن اين بخش به جشنواره‌ي بين‌المللي تئاتر شهر به‌عنوان مهم‌ترين رويداد تئاتر كشور و جشنواره‌ي تئاتر دانشگاهي و جشنواره‌هاي ديگر مانند جشنواره‌هاي تئاتر رضوي و دفاع مقدس نشان‌دهنده‌ي جايگاه كنوني راديو تئاتر است. به‌طوري كه اكنون نمايش راديويي نه‌تنها در بين مردم پذيرفته شده است بلكه هنرمندان نيز پذيراي آن شده‌اند.

دبير دومين جشنواره‌ي رپرتوار مركز هنرهاي نمايشي صدا با اشاره به تالار اجراي نمايش‌هاي راديويي گفت: عامل دلگرم‌كننده وجود سالني ويژه‌ي اجراي نمايش راديويي است كه در وهله‌ي اول بايد واجد ويژگي‌هاي فني و صوتي كارآمد به‌خصوص استريو باشد. اين در حاليست كه بسياري زمان اجراي نمايش‌هاي دومين رپرتوار پشت‌ درهاي بسته ماندند.

برهاني‌مرند ادامه داد: پيش از اين از وجود دكتر خجسته به عنوان پدر راديو دلگرم بوديم و بهره مي‌برديم و او به ما تهيه‌ يك سالن مناسب به منظور اجراي نمايش‌هاي راديويي را قول داده بود.

برهاني‌مردند با اشاره به اهداف رپرتوار تئاتر اظهار كرد: «سي‌سال بعد» عنوان دومين رپرتوار راديو تئاتر بود كه به قصد تكريم نمايشنامه‌نويسان موفق برگزار شد، البته قصد داشتيم كه به همه‌ي اين افراد بپردازيم. اما تعداد آنان بيشتر از مدت زمان رپرتوار بود بنابراين تصميم گرفته شده است كه براي جبران آن، رپرتوار بعدي را نيز به نمايشنامه‌نويسان اختصاص دهيم.

 

*اميدواري براي راه اندازي راديو تئاتر

برهاني‌مرند با اشاره به راه‌اندازي راديو تئاتر گفت: قرار بود همزمان با آغاز جشنواره‌ي تئاتر فجر، راديو تئاتر افتتاح شود تا بتوانيم نمايش‌هاي راديويي شركت‌كننده از اين جشنواره را روي آنتن ببريم. با اين حال اميدواريم چهارمين رپرتوار كه بهمن‌ماه برگزار مي‌شود و نمايش‌هاي جشنواره‌ي «كلمه» را پوشش مي‌دهد را به طور مستقيم پخش كنيم. اين نمايش‌ها در تالار سايه تئاتر شهر با همكاري مركز هنرهاي نمايشي اجرا مي‌شود.

 

***68درصد از پاسخگويان علاقه‌مند به راه‌اندازي راديو نمايش

در ادامه‌ي اين مراسم شهرام گيل‌آبادي با اشاره به شعر «كار ما نيست شناسايي راز گل‌سرخ؛ كار ما اين است كه در افسوس گل سرخ شناور باشيم» ياد شادوران احمد آقالو را گرامي داشت.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: به پاس قدرشناسي واجب مي‌دانم از اين‌كه جناب آقاي دكتر خجسته گام‌به‌گام با درايت، توانمندي، صداقت و حس پدري نسبت به مجموعه ي راديو مخصوصا با جوانمردي نسبت به نمايش راديو زاويه ديدشان را تنظيم كرده بودند تقدير و تشكر كنم و بگويم، شرح خدمت به خلق براي قرب به حضرت حق را فقط نبايد در خلوتنامه‌ها خواند.

او ادامه داد: به رسم جوانمردي برخود لازم مي‌دانم به نمايندگي از فوجي هنرمند و انديشه‌ورز به جناب آقاي صوفي معاون محترم صدا خيرمقدم گفته و براي ايشان كه در معاونت برنامه‌ريزي سازمان صدا‌وسيما منشاء تحول بوده‌اند آرزوي موفقيت كنم.

اما چند پرده از چند و چون فضايي كه شايستگي‌هايش به تعبير دكتر خجسته از مركز هنرهاي نمايشي راديو آسماني پويا و پايا ساخته كه براي سازمان صدا‌وسيما پرستاره است.

گيل‌آبادي فصل اول را افق غايي ذكر و اظهار كرد: آرمانگرايي، آرمان‌طلبي، حق‌گرايي و توجه به اين‌كه ما فراگيرترين و مردمي‌ترين مركز هنرهاي نمايشي كشور هستيم بايد ما را معطوف به باز تعريف‌هايي دائم باتوجه به نياز روز مخاطب كند، نيازي كه در توان بسيار گسترده، پيوستگي و همبستگي داخلي، تجربه فراخ و انديشه والاي هنرمندان اين مركز مي‌تواند تحقق يابد تا بتوانيم به بالندگي فرهنگ كشور كمك كنيم. ما به واسطه‌ي رسانه‌اي گرم، صميمي و دوست‌داشتني بايد در جهت همسو‌كردن توان كشور براي هم‌افزايي دستگاه‌هاي فرهنگي و تجلي اقتدار ايران گام برداريم.

او درباره‌ي فصل دوم گفت: افق انديشه براساس نظرسنجي‌ دي‌ماه مركز تحقيقات سازمان صدا‌وسيما 68درصد از پاسخگويان علاقه‌مند به راه‌اندازي راديو نمايش و شنيدن برنامه‌هاي آن هستند. امروز مفتخريم كه افزون بر يك مجموعه به‌هم پيوسته، متخصص، متفكر و كارآمد، اين مركز براي رسانه ملي تبديل به نقطه‌اي مرجع در حوزه‌ي نمايش شده است.

مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو اضافه كرد: از ديگر افتخارتمان اين است كه دايره علاقه‌مندي هنرمندان بزرگ در حوزه‌هاي گوناگون آنقدر فراخ‌شده كه‌ به‌طور دائم تقاضاهايي براي همكاري داريم.

درنظرسنجي دي‌ماه مركز تحقيقات صدا‌وسيما كه بين 931 نفر در تهران انجام شده نشان داده مي‌شود كه 88 درصد از علاقه‌مندان نمايش راديويي دوست دارند كه از شبكه‌هاي مختلف صدا نمايش ايراني بشنوند و خوشبختانه برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته تا با بهره‌گيري از توان بالاي مجموعه دراين جهت حركتي هوشمندانه را آغاز كنيم.

او تاكيد كرد: موانع سازماني اين‌كار با هوشمندي و درايت معاونت محترم صداي وقت جناب آقاي دكتر خجسته و همراهي و همياري معاونت محترم برنامه‌ريزي وقت جناب آقاي صوفي با پيش‌بيني تشكيلاتي متناسب و راه‌اندازي «راديو نمايش» در دهه مبارك فجر مهيا شده است، اما بركسي پوشيده نيست براي تحقق اهداف و نيازهاي مردم بايد روي نمايش راديويي سرمايه‌گذاري جدي مادي و معنوي شود.

او فصل سوم را افق عمل ذكر كرد و گفت: مجموعه اجراهاي «سي‌سال بعد» كه امشب آخرين اجراي آن تقديم مردم شد تا اوج حد و مرز ديدن يك نمايش در ايران خود را بالا كشيد و همان‌طور كه از بازتاب‌هاي آن بر مي‌آيد آن را رسانه‌اي جديد براي امتزاج راديو و صحنه معرفي كرد. استقبال تماشاگران از اين ارتباط دوست‌داشتني تا جايي بود كه بارها تقاضاي تكرار اجراها و تداوم اين‌گونه نمايش از سوي مردم به ما منتقل شد.

گيل‌آبادي اظهار اميدواري كرد كه در مجموعه اجراهاي راديو تئاتر «كلمه» كه سومين كار در اين زمينه است و با مشاركت مركز هنرهاي نمايش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در تئاتر شهر اجرا خواهد شد بتوانيم نقايض خود را برطرف كرده و خدمت ارزشمند‌تري را به مردم ارائه دهيم و باز هم اميدواريم اين مجموعه اجراها را بتوانيم از راديو نمايش براي جغرافياي ايران اسلامي براي هموطناني كه حتي ممكن نيست در مخيله خود هم داشته باشند يك روز بتوانند يك اثر نمايشي را در سالن‌هاي تئاتر ببينند پخش كنيم.

گيل‌آبادي پرده آخر را فصل چهارم ذكر و اظهار كرد: هركه دراين بزم مقرب‌تر است / جام بلا بيشترش مي‌دهند. تمام اين موارد بار مسووليت ما را افزون مي‌كند و كار را براي ما صعب و سخت مي‌كند، تا جايي كه دوستي مي‌گفت روز رستاخير اول از ما و درباره‌ي كارمان مي‌پرسند.

 

***برگزيدگان

در بخش ديگري از اين مراسم برگزيدگان دومين رپرتوار مركز هنرهاي نمايش صدا معرفي شدند:

بهترين بازيگران زن: افسانه محمدي و نوشين حسن‌زاده براي بازي در نمايش‌هاي مرگ‌ يزد‌گرد و مصاحبه

بهترين بازيگران نقش مرد: حسين مهماندوست و رامين پورايمان براي بازي در نمايش‌هاي مصاحبه و آندرانيك.

ـ بهترين اثر از ديد تماشاگران: شكلك به كارگرداني جواد پيشگر،مرگ يزد‌گرد به كارگرداني ميكائيل شهرستاني، زمستان 66 به كارگرداني فريدون محرابي،آندرانيك به كارگرداني رضا عمراني، مصاحبه به كارگرداني ايوب آقاخاني ؛ دراين بخش ضمن ارج‌نهادن به تمامي آثار، تماشاگران بدون ترتيب اولويتي خاص تمامي اين پنج اثر را شايسته‌ي تقدير دانستند.

ـ بهترين تنظيم راديويي: فاطمه دليري و مرضيه رشيد‌بيگي براي تنظيم آثار شكلك و پچ‌پچه‌هاي پشت خط نبرد.

گفتني در دومين رپرتوار راديو تئاتر نمايش‌هاي «مرگ يزد‌گرد» نوشته‌ي استاد بهرام بيضايي، «آهسته با گل سرخ‌» شادروان اكبررادي، «آنجا كه ماهي‌ها رنگ مي‌شوند»خسرو حكيم‌رابط، «آخر بازي»محمود استاد‌محمد، «پچيچه‌هاي پشت خط نبرد»عليرضا نادري نجف‌آبادي، «مصاحبه» محمدرحمانيان، «زمستان 66»محمد يعقوبي، «شب‌هاي آوينيون» كوروش نريماني، «شكلك» نغمه ثميني، «آندرانيك» حسين مهكام» و «پاييز» نادر برهاني‌مرند» اجرا شدند.

ادامه دارد...

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان