الگوهای تولید محتوای رسانه ها
راهبرد ایجاد مزیت رقابتی در سپهر رسانه و اصلاح ساختار
سازمان های خبری وحتی بخش های خبری رسانه ها شدیداً در محیط رقابتی بسیار پویایی قرارگرفته اند که حفظ اعتبار و وجهه خبری روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شود. در این
محیط رقابتی، رسانه های جدید فضای مجازی و تولیدات خبری کاربران (GUC) ، بر شدت رقابت افزوده است. اغلب سازمان های جدید و نوپا در تولیدات محتوایی و خبری، میل به تحول
دارند اما کشف راه و مسیر چندان ساده نیست. الگوهای عام و رایج توان و ظرفیت تحولی را ندارند و اجازه نمی دهند تولیدکننده و یا مدیریت مراکز و سازمان های رسانه ای و خبری مسیر
دیگری را برای تولید طی کند لذا، تغییرات حداکثر درشکل و صورت تولیدات حادث می شود که عامل انگیزشی کافی برای جلب مخاطب و ایجاد اعتبار جدیدی برای سازمان های رسانه ای و
خبری نیست.از این جهت از منظر ارتباطات راهبردی، باید به مراحل سه گانه، گردآوری، پردازش و تولید اطلاعات از زاویه و الگویی متفاوت نگاه کرد، الگویی که بتواند برای مدیران و کارگزاران
فرصت های جدید بوجود آورد. شناخت درست این زوایای متفاوت و بهره برداری پایدار برآن اساس، منجر به کسب اعتبار و مزیت رقابتی ویژه در سپهر رسانه خواهدشد. ایجاد فرصت و بهره
برداری از آن را شاید بتوان بزرگترین هنر مدیریت امروز رسانه دانست، درغیر این صورت رسانه ای در میان انبوه رسانه ها بدون نام و نشان و شاید فاقد اثر خواهد بود.
منظور از الگو یا مدل تولید یا مقوله بندی محتوا این است که چگونه محتوا را سازمان دهی , کرده و ارتباط میان بخش های گوناگون آن را برقرار سازیم.
در این مقاله دو گروه بندی اصلی و سه زیر گروه با مبانی متفاوت از گروه بندی های محتوایی فعلی رسانه ها پیشنهاد شده که مقسم و مبنای هر مقوله یا گروه به تفصیل بیان شده
است.