|
|
کتاب اصول تنظیم گری رسانه های صوتی و تصویری نوین
مقدمه کتاب اصول تنظیم گری رسانه های صوت و تصویر فراگیر
کتاب "تنظیم گری رسانه های صوتی تصویری نوین: مبانی، تجربه ها و راهبردها.
مؤلفان: ملبحه اسماعیلیان، حسن خجسته، امیر ناظمی اشنی
این کتاب چاپ سال 1398 از انتشارات دانشگاه صدا و سیما است. شاید اولین کتاب فارسی در زمینه رگلاتوری یا تنظیم گری رسانه ای باشد. امید است برای پژوهشگران و دانشجویان مدیریت، برنامه ریزی و سیاستگذاری رسانه، همچنین فعالان و مدیران رسانه ها مفید باشد. بعون الله!
به نام خدا
یکی از اهداف آینده پژوهی،آمادهساختن جامعه برای رویارویی بهتر با آینده است. در این مقام، آیندهپژوهی به مثابه ابزاری توانمندساز، ضمن ادراک سازی درباره آینده، با اقداماتی پیش دستانه، به منظور مدیریت آینده بهکار میآید. چنین نگرشی در فضاهای بسیار متغیر و در حال تحول امروز برای برخورد عاملانه و کنشگرانه با شرایط، بسیار ضروری است. این آهنگِ تغییر در فضای رسانه با متغیرهای بسیار زیاد و پیچیده قابل درک است. بازیگران متعدد این فضا و عملکرد فعالانه آنها، برای بهدست آوردن توجه مخاطب، مدیریت این فضا را به گونه ای پیچیده کرده است که لزوم نگاه پویا و فوق فعال به منظور نظمبخشی این فضا را ضروری می نماید. آلوین تافلر آینده پژوه معروف آمریکایی، در دهه 1980 پیش بینی کرده بود که عصر فردا را گستره فرستنده ها، رسانه ها، پیامگیران و پیام سازان شکل می دهند و شیوههای تبادل اطلاعات، محور مانورهای قدرت آینده را شکل خواهند داد. بخشی از این پیش بینی، تحقق یافته و بخش دیگری در راه است. به بیان دیگر، جهان فردا به صورت فزاینده ای در قلمرو رسانههای جمعی و فناوریهای ارتباطی قرار می گیرند. در بسیاری از نقاط جهان، حوزه پخش پهندامنه و بهطورکلی، رسانههای صوتیتصویری دچار تحولات قابل ملاحظهای شده است. انحصار طبیعی حاکم بر حوزه پخش پهندامنه رسانههای صوتیتصویری، در بسیاری از کشورها سالهاست که جای خود را به فضای رقابتی داده است. این تغییر با دیجیتالیشدن حوزه پخش و ارسال شدت بیشتری گرفت و به تبع آن همه شئون تنظیم فضای رسانههای صوتیتصویری را نیز تحت تأثیر قرار داد. با رقابتی شدن این فضا، نهادهای تنظیمگر و مقرراتگذار برای این حوزه شکل گرفتند. اما حضور اینترنت در اواخر قرن بیست و اوائل قرن بیستویک و تحولات پیامد آن، ابهامات زیادی را بهویژه در حوزه تنظیم فضای رسانههای صوتیتصویری ایجاد کرد. یکی از مهمترین این تحولات، پدیده همگرایی است که ناشی از ارتباط تنگاتنگ حوزه فناوری اطلاعات، مخابرات و رسانه است. توسعه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در دهه اخیر، خیل عظیمی از رسانههای دیجیتال را به وجود آورده که دارای کارکرد رسانه¬¬های جمعی هستند. فناوریهای مبتنی بر آیپی ، نوع نگرش به خدمترسانی در حوزه رسانههای صوتیتصویری را بهکلی تغییر دادهاند و در نتیجه فضای رقابتی ایجاد شده با ورود بازیگران جدید به این حوزه بسیار رقابتیتر شده است و مقرراتگذاری این فضا بسیار پیچیدهتر.در تجربههای برخی کشورها مفهوم پخش پهندامنه و رسانههای صوتیتصویری نوین دو مفهوم جداگانهای دیده شده است که ملاحظات تنظیمگری متفاوتی هم دارند. تفاوت ذاتی ایندو در این است که در قسم اول، بیننده کنترلی بر آنچه تماشا میکند ندارد و تمامی امور برنامهریزی و برنامهچینی در شبانهروز از سوی فرستنده محتوا صورت میگیرد؛ برای فرستنده محتوا نیز فرد گیرنده کاملاً مشخص نیست اما در قسم دوم این ارتباط میتواند یک به یک باشد و گیرنده آنچه را که خود میخواهد از سبد محتواهای صوتیتصویری استفاده میکند. از نگاه تکنیکی و فنی نیز این دو تفاوتهای مشخصی دارند که مهمترین آن ارتباط یکسویه در قسم اول و ارتباط دوسویه و چندسویه در قسم دوم است.در سال 2012، آکما ؛ نهاد تنظیمگر مرتبط در استرالیا؛ سندی را منتشر کرد که در آن مفاهیمی را که در اثر تغییرات پیشگفته متزلزل شده و تحولیافتهاند، مطرح میکرد. این سند که با عنوان «مفاهیم نقضشده » منتشر شد، الزاماتی را برای تغییر در تنظیمگری رسانهها ارائه میداد و زمینهای را برای بحث در این حوزه ایجاد میکرد. در نمونهای دیگر کشور انگلستان در پاسخ به تغییرات ایجاد شده بهویژه پدیده همگرایی، با رویکرد پیشنگرانه به تغییرات آینده، در سال 2003، نهاد همگرای آفکام را با تلفیق نهادهای تنظیمگر حوزهای ایجاد کرد تا قدرت بیشتری در تصحیح خلأهای ناشی از تغییرات و عوارض آن ایجاد شود.دستورالعمل رسانههای صوتیتصویری اتحادیه اروپا نیز در سال 2012 در پاسخ به این تغییرات مطرح شد و در تلاش بود تا به رفع ابهامات کشورهای اروپایی در این حوزه کمک کرده، وحدت رویه ایجاد کند. بهویژه این سند تأکید خاصی بر تعریف این نوع خدمات داشت و رویکردهای جدیدی را برای تفکیک تنظیمگری خدمات خطی و غیرخطی داشت. از جمله مسائلی که در حوزه تنظیمگری رسانههای صوتیتصویری پیش روی کشورها قرار گرفته است، عبارتاند از:-با توجه به طیف خدمات قابل ارائه، به چه نوع خدماتی خدمات رسانهای صوتی تصویری گفته میشود؟ حدود و ثغور این خدمات چیست؟ آیا وبگاههای تخصصی که شامل صوت و تصویر است، نیز در این رسته خدمات قرار میگیرد؟ برای مثال روزنامهای که در وبگاه خود گزارشهای خبری ویدئویی قرار میدهد خدمت صوتیتصویری ارائه داده است؟ با توجه به اینکه مقدمه هرگونه تنظیمگری مشخصکردن چنین چارچوبهایی است، بنابراین این مسئله جزء مسائل مهم این حوزه میتواند باشد.-نهاد یا نهادهای تنظیمگر در حوزه رسانههای صوتیتصویری باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ با توجه به پدیده همگرایی، فعالیتهای این نهاد به چه حوزههایی اختصاص دارد؟ در نگرش جدید، نقش نهادهای قدیمی که به نوعی در تنظیمگری این حوزه فعال بودهاند چه باشد؟-ابزارهای گوناگون، قابلیت دریافت محتواهای صوتیتصویری را دارند. آیا ملاحظات تنظیمگری محتوا در این ابزارها متفاوت خواهد بود؟-تغییرات ذائقه مخاطبان با دسترسی به کانالهای متعدد برای دریافت محتوا چه ملاحظاتی برای تنظیمگری این فضا ایجاد خواهد کرد؟-در نگاه مرسوم به تنظیم فضای رسانهها تمرکز بیشتری بر زنجیره تأمین محتوا بوده است. آیا این نکته همچنان در رسانههای جدید نیز کار آمد است؟-تا چه میزان رقابت در این فضا پذیرفته است؟ با توجه به مطالب پیشگفته، خلأ قانونی ناشی از شکلگیری حوزههای جدید، نیاز به انسجام در تنظیمگری بهخصوص با تداخل وظایف دستگاهها در اثر همگرایی، مقرراتپذیر نبودن برخی حوزهها با شیوههای مرسوم و نیاز به تغییرپذیری و انعطاف بیشتر در سازوکارها و در نهایت انتظارات مردم از رسانهها نشان از آن دارد که رویکردها و سازوکارهای موجود برای مقرراتگذاری و تنظیم حوزه رسانههای صوتیتصویری کارآمدی لازم را ندارند و نیازمند تغییر جدی هستند. از طرفی بهدلیل متولیان گوناگون حوزه رسانه و خدمات نوین ارتباطی و نبودِ اجماع در این حوزه همچنین نبودِ قانون و مقررات صریح، مسئله تنظیم رسانههای نوین صوتیتصویری با کاربستهای متفاوتی مطرح شده است. با توجه به این که کاربست مسئله، مهمترین و نخستین گام در سیاستگذاری این حوزه است، در همان گام نخست، چالش جدی وجود دارد. شایان ذکر است که با وجود نیاز به تغییر در رویکردها و نظامهای تنظیمگری، هنجار رسانهای ما بهعبارتی بایدها و نبایدهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران، همچنان در رأس همه امور مرتبط با تنظیمگری قرار میگیرند.با مطالعه روند تغییرات، پرسشهایی در حوزه آینده رسانه مطرح است که پاسخ به آنها طبعاً سبک تنظیمگری این حوزه را تحت تأثیر خود قرار میدهد. پاسخهای متفاوت به پرسشهایی مانند؛ آیا روند سرعت تغییرات به همین شکل ادامه خواهد داشت؟ واکنش مخاطبان به فناوریهای نوین چه خواهد بود؟ آیا با پذیرش فناوری و نفوذ آن در میان مردم روبهرو خواهیم شد یا نوعی فناوریزدگی در مردم بهوجود خواهد آمد؟ در روند تنظیمگری، تا چه اندازه مردم مسئولیت الگوی استفاده خود از رسانهها را خواهند پذیرفت؟ بهعبارتی تا چه میزان میتوان به نقش مردم در تنظیم این فضا اعتماد کرد؟؛ تصویرهای گوناگونی از آینده ایجاد خواهد کرد که باید در تنظیمگری رسانهها مورد توجه قرار بگیرد.گرچه به نظر میرسد با توجه به شدت و نوع تغییرات ممکن، لازمست سازوکارهای پویا و منعطفی برای تنظیمگری این فضا لحاظ شود اما توجه به این نکته هم مهم است که رویکردهای تنظیمی اتخاذ شده، باید با توجه به آیندههای ممکن در حوزه رسانه پایداری لازم را داشته باشند. در این خصوص، چارچوب و کاربست مناسب برای انتخاب راهبردها که به نوعی ما را به گزینههای پایدار برساند، اهمیت پیدا میکند. در این کتاب، ضمن مرور راهبردها و رویکردهای تنظیمی در حوزههای عمومی و حوزه رسانههای صوتیتصویری، هم در تجربههای برخی کشورها و هم در ایران، کاربستی برای انتخاب گزینههای راهبردی پایدار در حوزه رسانههای صوتیتصویری ارائه میشود.شایان ذکر است در متن این کتاب، واژه «تنظیمگری» بهعنوان معادل واژگانی «رگولاتوری » وکلمه «تنظیم» معادل «رگولیشن »، بهکار رفته است. اما در برخی بخشهای متن به دلیل اینکه خواننده با مفاهیم متن همراه شود، از کلمه «رگولاتوری» و «رگولیشن» نیز استفاده شده است.
|
|
|
|
|
|
|
|