منوی اصلی سايت
دبير جشنواره‌ي دهم معرفي شد گزارش آيين پاياني نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي صدا و نخستين اجلاس جهاني راديو

خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: تلويزيون و راديو

نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي صدا و نخستين اجلاس جهاني راديو شامگاه اول خرداد ماه با حضور رييس صداوسيما، دبيركل اتحاديه‌ي سازمان‌هاي راديو و تلويزيوني آسيا و اقيانوسيه، معاون صدا، دبير جشنواره و داوران بخش داخلي و خارخي با معرفي برگزيدگان بخش اصلي اين جشنواره به كار خود پايان داد.

 

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، همزمان با پايان نهمين جشنواره‌ي راديو، دبير جشنواره‌ي دهم نيز منصوب شد؛ مسعود احمدي كه به تازگي مديريت راديو جوان برعهده‌ي او گذارده شده است، عهده‌دار اين مسووليت خواهد بود.

 

****

به گزارش ايسنا، در مراسم پاياني جشنواره كه در اول خردا ماه در فضاي باز هتل عباسي اصفهان برگزارش شد، دبير نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو با اشاره به برگزاري هشت سال پياپي اين جشنواره در ايران گفت: اين رقابت جهاني با توجه به شيوع و گسترش قالب‌هاي نوين برنامه‌سازي راديويي در سطح جهان و توجه فستيوال‌هاي مشابه بين‌المللي به برخي قالب‌ها و همين‌طور موضوعاتي كه صداي جمهوري اسلامي ايران معتقد است در گستره‌ي جهان امروز توجه به آن‌ها براي مردم جهان ضروري به نظر مي‌رسد شكل گرفت.

دكتر عليرضا نوري گفت: جشنواره‌ي نهم راديو علاوه بر قالب‌هاي كلاسيك برنامه‌سازي امسال به دو قالب پادكست و برنامه‌هاي تعاملي توجه ويژه نشان داده و همچنين آگهي‌هاي تجاري راديويي را در جشنواره گنجانده است.

وي تصريح كرد: انتخاب شعار «راديو صداي فرهنگ‌ها» در جشنواره‌ي امسال نيز با هدف ترويج مفاهيمي همچون صلح و دوستي ملل، تكثرگرايي فرهنگي، تجليل از بزرگان ادب و هنر و پاسداشت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي در سطح جهان شكل گرفت.

 

نوري ضمن قدرداني از داوران نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو گفت: در اين جشنواره بالغ بر 700 اثر راديويي به دبيرخانه ارسال شد كه از اين تعداد 200 اثر از كشورهاي استراليا، بوسني، بلاروس، چين، آلمان، هنگ‌كنگ، هندوستان، افغانستان، ايتاليا، ژاپن، كره‌ جنوبي، مكزيك، مغولستان، نيجريه، روسيه، صربستان، اسلووني، آ‌فريقاي جنوبي، سوريه، تاجيكستان، تركيه، اوكراين، يونان و فرانسه به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه تعدادي از اين كشورها براي اولين بار در جشنواره‌ي بين‌المللي راديو حضور مي‌يافتند.

وي اضافه كرد: استقبال شبكه‌هاي استاني راديو نيز از جشنواره‌هاي نهم، پر شورتر از هر سال بود.

 

دبير جشنواره‌ي نهم راديو، انتخاب موضوعات جذاب و كارآمد در جهت بهبود وضعيت زندگي و ارتقاء سطح آگاهي مخاطبان را در آثار ارسالي به نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو را قابل توجه دانست و گفت: بهره‌گيري از نوآوري‌هاي ساختاري در شيوه‌ي چينش آيتم‌ها، كاربرد موسيقي و افكت و كيفيت ضبط به وضوح در برنامه‌هاي ارسالي به جشنواره قابل لمس بود.

مدير راديو ايران، برگزاري نخستين اجلاس جهاني راديو همزمان با نهمين جشنواره‌ي راديو را موجب استقبال گسترده‌ي شركت كنندگان به موضوع رسانه دانست و تصريح كرد: با حضور فرهيختگان و پژوهشگران پنل‌هايي درباره‌ي موضوعات نوين و تعامل راديو با فناوري جديد، موضوعاتي بود كه مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

عليرضا نوري، الگوي ديجيتال، موج بعدي در بخش برنامه‌هاي ديجيتال، راديو در خانواده، مديريت راديو و نقش سرويس‌هاي پخش عمومي، تاثير راديو بر زندگي مردم عادي، پيشرفت راديو در غرب آسيا، فناوري و چالش‌هاي خط مشي از موضوع نشست‌هاي راديويي در طول سه روز برگزاري اين جشنواره عنوان كرد.

وي افزود: تمامي موضوعات مطرح شده در اين نشست‌ها تحت عنوان كتابي به چاپ مي‌رسد كه تمامي تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان راديويي از مباحث مطرح شده در اين نشست‌هاي تخصصي بهره‌مند خواهند شد.

 

****

به گزارش ايسنا، مدير راديو كوبا نيز در ادامه‌ي آيين اختتاميه نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو با اشاره به اين كه وظيفه‌ي اصلي رسانه‌ي كوبا دفاع از فرهنگ ملي اين كشور در مقابله با تهاجم فرهنگي آمريكاست، گفت: در حال حاضر 19 فرستنده‌ي راديو و تلويزيوني از سوي آمريكا 24 ساعته برنامه‌هاي استعماري خود را بر روي شبكه‌هاي داخلي اين كشور با ايجا پارازيت ارسال مي‌كنند اما با وجود تمامي اين توطئه‌ها مردم كوبا با رسانه‌هاي بومي خود احساس مانوس‌تري دارند.

پاچيكو اضافه كرد: راديو كوبا قدمت 85 ساله دارد كه در آن 7 هزار كارمند كه 65 درصد آنان را زنان تشكيل مي‌دهند مشغول به فعاليت هستند.

وي همچنين هجوم فرهنگي رسانه‌هاي استعماري را عامل مهم در تقويت فرهنگ و اصالت‌هاي بومي هر كشور دانست و اظهار داشت: براي مقابله با فرهنگ استعمار بايد فرهنگ بومي و اصيل كشورها به همت رسانه‌هاي گروهي حفظ و تقويت شود.

 

وي برگزاري نخستين اجلاس بين‌المللي راديو در اصفهان را فرصتي مناسب براي همفكري رسانه‌هاي گروهي برشمرد و ادامه داد: با برگزاري نشست‌هاي علمي و انتقال تجربه مي‌توان در مقابل هجمه‌ي رسانه‌هاي كشورهاي استعماري مقابله كرد.

 

***

در اين مراسم برندگان نهايي نهمين جشنواره بين المللي راديو معرفي و تنديس جشنواره و جايزه نقدي به برگزيدگان اهدا شد.

سردبير برتر: مهدي شاهرضايي از جمهوري اسلامي ايران

مجري راديويي: مهران دوستي از جمهوري اسلامي ايران

کارشناس مجري:علي اکبر اوصانلو از جمهوري اسلامي ايران

گوينده آنونس: امل المصري از لبنان

گزارشگر برتر: بهنوش بهمئي ازجمهوري اسلامي ايران

کارگردان نمايش: جواد پيشگر ازجمهوري اسلامي ايران

بازيگر نمايش: فريبا متخصص ازجمهوري اسلامي ايران

نويسندگي: ابتسام الشامي و خاتم الهام نجم از لبنان

افکتور: فرشاد آذر نيا ازجمهوري اسلامي ايران

صدا بردار: برنامه سرزمين من از بوسني

 

همچنين:

برنامه صبحگاهي: شايسته جعفريان

مستند گزارشي: ليکار ايگور از اسلووني

گفتگومحور: زهرا عبدالله‌زاده و نيره مرادحاصلي

نمايش راديويي: سيدمحمدحسين عمراني

برنامه تعاملي: آري اونگرل، برنامه کودک پاد مالوچان از هند

مسابقه: سيدحسن حسامي

برنامه مجله‌اي: آلبرت کوچويي

پادکست: روح‌الله رفيعي

آنونس: چين

آرم‌استيشن: محمود بغدادي.

امين رسولي نيز مقام برتر بخش مولانا را با تنديس زرين صدا، لوح تقدير جشنواره، لوح فرهنگستان هنر، جايزه نقدي دو هزار يورويي و مدال طلا دريافت كرد.

به پنج تن از داوران خارجي اين جشنواره در مراسم اختتاميه نيز هداياي نفيسي اهدا شد.

 

**حاشيه‌هاي اختتاميه نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو

ـ فرزاد حسني كه براي حضور در جشنواره‌ي راديو به صورت رسمي دعوت شده بود اما به دليل عدم حضور و ارسال دعوت‌نامه براي دوست و همكار خود افشين حسين‌خاني به مراسم افتتاحيه و همچنين زمان برگزاري جشنواره نيامد اما در مراسم اختتاميه به عنوان مجري حاضر شد.

ـ عليرضا نوري در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره‌ي راديو، زماني كه به دعوت مجري برنامه به ارائه‌ي گزارش اجلاس راديو به روي سن آمد با لحن طنزآميزي به مجري برنامه گفت: من مثل شما نه خوش چهره هستم و نه خوش سخن، اما در صحبتهاي شما دو مورد خطا بود كه آن را گوشزد مي‌كنم. نخست اين كه من به عنوان اولين دبير جشنواره‌ي بين‌المللي راديو نيستم چرا كه نخستين دبير اين همايش مهندس محمديان مدير فعلي راديو گفتگو هستند.

ـ مراسم اختتاميه كه با حضور اهالي راديو و ميهمانان داخلي و خارجي برگزار شد در اين مراسم استاندار اصفهان بر خلاف اين كه در مراسم افتتاحيه‌ي اجلاس حضور نداشت در آخرين لحظات پاياني مراسم اختتاميه خود را به جمع اهالي رسانه رساند.

ـ مريم نشيبي در هنگام خروج رييس صداوسيما جلوي او را گرفت و خواستار ادامه‌ي برنامه‌اي شامگاهي كودكان چون «شب بخير كوچولو» شد كه ضرغامي به معاون صدا گفت كه او و خانم نشيبي به دفترش بيايند.

مريم نشيبي نيمه شب گذشته در حالي كه اشك مي‌ريخت ياآور شد: بارها اين مساله را خواستار شده است،اما هنوز هيچ اقدامي در اين مورد انجام نگرفته كه اميدوارم معاون صدا در تصميم‌گيري خود تجديد نظري كند تا دوباره برنامه‌هاي قصه‌گويي در راديو كار خود را آغاز كند.

 

ـ همزمان با انتصاب مسعود احمدي به دبيري جشنواره ي دهم راديو، تنديس ويژه‌ي اين جشنواره به وي اهدا شد.

 

ـ اردلان كامكار، فرزند حسن كامكار نوازنده‌ي سنتور در آيين مراسم اختتاميه به مدت 30 دقيقه براي حاضران به اجراي موسيقي پرداخت.

 

ـ مهران دوستي گوينده‌ي برتر، زماني كه جايزه‌ي خود را دريافت كرد به نشانه‌ي سالروز آزادسازي خرمشهر جايزه‌ي خود را به مفقود‌الاثر «سعيد گيل‌آبادي» اهدا كرد.

 

ـ تنديس‌هاي ساخته شده‌ي اين جشنواره توسط استاد خسروجردي طراحي شده بود.

 

ـ در مراسم اختتاميه همچنين صحبت‌هاي كنايه‌آميز بين رييس صدا وسيما و فرزاد حسني مجري تبادل شد كه در پايان مراسم برخي از اهالي راديو از نحوه‌ي صحبت‌هاي مجري سابق سيما اظهار ناراحتي و گلايه كردند.

 

ـ عكس يادگاري نيز در پايان مراسم طبق سنت هر ساله‌ي جشنواره گرفته شد.

 

انتهاي پيام

كد خبر: 8703-00798

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان