منوی اصلی سايت
دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه اعلام كرد: توجه بيشتر اين اتحاديه به بخش نرم‌افرازي راديو

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

ديويد استلي دبيركل اتحاديه‌ي راديوها و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه (ABU) در برنامه‌ي زنده‌ي تلويزيوني از توجه بيشتر اين اتحاديه به نرم‌افزار خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديوي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين برنامه علاوه بر استلي، دكتر حسن خجسته قائم مقام ABU و معاون صداي جمهوري اسلامي ايران نيز حضور داشت.

استلي در زمينه‌ي نقش راديو در دنياي رسانه‌ها اظهار كرد: بيشتر نوآوري‌ها در زمينه‌ي فن‌آوري در رسانه‌هايي چون تلويزيون و اينترنت انجام شده است. با وجود گذشتن صدسال از عمر راديو فن‌آوري اين رسانه تغيير چنداني نكرده است، حتي در حدود پنج‌سال قبل در يكي از كنفرانس‌ها درباره‌ي روبه زوال‌بودن راديو بحث مي‌شد و ما همان‌گونه كه اكنون مي‌بينيم و در اجلاس بين‌المللي راديو مطرح مي‌شود اين رسانه جايگاه خاص خود را دارد.

 

وي در «ارتباط نزديك» شبكه‌ي چهار سيما، درباره‌ي توجه بيشتر اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه به بخش نرم‌افزاري گفت: قصد داريم به اين بخش توجه بيشتري كنيم چون از اهميت زيادي برخوردار است و مي‌توانيم از طريق آن مفهومي از توسعه‌ي اجتماعي را در منطقه ارايه دهيم، علاوه بر آن راديو مي‌تواند به توجه جوامع درحال توسعه به مباحث اخلاقي كمك شايسته‌اي كند و اين رسانه تنها جنبه‌ي سرگرمي و رواج مصرف‌گرايي نداشته باشد.

 

به گزارش ايسنا، دكتر خجسته در ادامه‌ي برنامه‌ي «ارتباط نزديك» كه با اجراي خسروي ـ كارشناس راديو ـ پخش مي‌شد اظهار كرد: فيلم و سينما در دنياي كنوني بيشتر مبتني بر فن‌آوري است و كم‌تر جنبه‌ي هنري دارد، بدين‌ترتيب بينندگان به تدريج حس مي‌كنند كه آن‌چه مي‌بينند واقعه‌ي اتفاق‌افتاده نيست البته اين حس با پخش پشت صحنه‌هاي فيلم‌ها و سريال‌ها تشديد مي‌شود.

وي با اشاره به نظريه‌ي زوال راديو گفت: اكنون خلاف اين نظريه را شاهد هستيم چراكه راديو مبنايي انديشه‌اي دارد و هرچه‌قدر كه فن‌آوري تغيير كند ماهيت آن بدون تغيير باقي مي‌ماند. اين درحالي است كه تغيير فن‌آوري در آينده امكان دارد براي تلويزيون و سينما خطرناك باشد چراكه اين دو رسانه رقيبي به نام بازي‌هاي رايانه‌اي دارند كه نمي‌توانند آن را مديريت كنند. چون ماهيت اين‌گونه بازي‌ها با تلويزيون و سينما تفاوت دارد، اما فن‌آوري‌هاي رقيب راديو از ماهيتي مشابه با اين رسانه‌ را دارند، بنابراين راديو مي‌تواند از آنان استفاده كند.

با توجه به اين امر پيش‌بيني مي‌شود كه در حدود 20 سال آينده تغييرات زيادي در پخش برنامه‌هاي تلويزيون به وجود آيد.

 

به گزارش ايسنا، گفت‌وگوي تلفني با عليرضا نوري دبير نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي صدا و نخستين اجلاس بين‌المللي راديو از ديگر بخش‌هاي برنامه‌ي ارتباط نزديك بود.

نوري در پاسخ به پرسشي در زمينه‌ي كيفيت اين دو رويداد فرهنگي اظهار كرد: جشنواره‌ي راديو پيشينه‌اي هشت‌ساله دارد، بنابراين هرسال به تجربه‌ي برگزاركنندگان آن افزوده شده و اعتبار جهاني آن ارتقاء پيدا كرده است.

وي برنامه‌هاي شركت‌كننده در جشنواره‌ي بين‌المللي صدا را 700 اثر ذكر و اظهار كرد: اين تعداد برنامه براي شركت در اين رويداد فرهنگي به دست ما رسيد كه حدود 200 برنامه از 35 كشور از جمله‌ي آن‌ها بود.

 

نوري با اشاره به شركت‌كنندگان در نخستين اجلاس بين‌المللي راديو گفت: در اين اجلاس 41 كشور شركت كردند كه البته برخي از آن‌ها به دليل دغدغه‌هايي كه در ماه جاري ميلادي داشتند تنها مقالات خود را ارسال كردند.

وي افزود: از جمله رسانه‌هاي شركت‌كننده به راديو فرانسه، راديو ايتاليا، راديو يونان، KBS كره جنوبي، NHK ژاپن و BBC مي‌توان اشاره كرد.

 

دبير جشنواره‌ي نهم با اشاره به داوران خارجي اظهار كرد: از حدود 20 داوري كه ABU و اتحاديه‌ي راديو و تلويزيون‌هاي اروپا (EBU) به ما معرفي كردند پنج‌تن از آنان براي داوري آثار انتخاب شدند. البته اين داوران از استادان دانشگاه هستند كه تجربه‌ي برنامه‌سازي نيز دارند و از كشورهاي پرتغال، اسپانيا، آلمان، لهستان و مكزيك هستند. پنج داور ايراني نيز به كار داوري برنامه‌ها پرداختند.

وي درباره‌ي ارزيابي داوران خارجي در زمينه‌ي كيفيت برنامه‌هاي ايراني اظهار كرد: آن‌ها برخي از برنامه‌هاي ما را بسيار پسنديده بودند.

 

نوري در زمينه‌ي تنديس جشنواره اظهار كرد: اين تنديس ساخته‌ي بسيار زيبايي است كه استاد حسين خسروجردي آن را طراحي و شيخ‌الحكمايي اين تنديس را ساخته است. اين تنديس هويتي خاص دارد كه اميدواريم در سال‌هاي آينده نيز بتوانيم به برگزيدگان جشنواره آن را اعطا كنيم.

 

به گزارش ايسنا‌، در ادامه ارتباط نزديك گزارشي از ديدگاه‌هاي برنامه‌سازان خارجي درباره‌ي جشنواره و اجلاس راديو پخش شد.

شلهوب - تهيه‌كننده‌ي راديو نيجريه ـ در اين زمينه مي‌گويد: راديو از اين مزيت برخوردار است و مي‌تواند رابطه‌ي متقابلي با شنوندگان داشته باشد و اين امر مهمي است.

به اعتقاد يك برنامه‌ساز صربستاني نيز اجلاس جهاني راديو اتفاق مهمي است چون باعث دورهم‌ جمع‌شدن برنامه‌سازان كشورهاي مختلف مي‌شود، از سوي ديگر آنان مي‌توانند با نوع كاركرد راديو در ايران آشنا شوند و اين امر همكاري‌هاي آينده را امكان‌پذير مي‌سازد.

در ادامه نيز برنامه‌سازان ديدگاه‌هاي خود را درباره‌ي كاربرد راديو در دنياي كنوني ارايه كردند.

 

به اعتقاد يك كارگردان راديو از صربستان با وجود برخورداري تلويزيون از ويژگي‌هاي بصري، راديو هم‌چنان به حيات خود ادامه مي‌دهد چراكه از ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي چون قابل حمل‌بودن برخوردار است.

اسلان پرو خاوا برنامه‌ساز بلاروسي نيز اعتقاد دارد: راديو از پرمخاطب‌ترين رسانه‌هاست و بين مردم از محبوبيت خاصي برخوردار است.

 

شلهوب تهيه‌كننده‌ي نيجريه‌اي معتقد است: راديو مي‌تواند به خبرهاي شهري بپردازد و آنان را به اطلاع مخاطبان برساند و با عملكرد حكومت نظارت كند.

 

در ادامه‌ي اين برنامه‌، استلي درباره‌ي شاخص‌هاي جهاني‌شدن راديو اظهار كرد: يكي از شاخص‌ها تعداد مخاطبان اين رسانه است البته بايد به وجوه كيفي اين رسانه و نقش‌هاي آن توجه خاصي شود.

وي با بيان اين‌كه راديو نقش مهمي به ويژه در آسيا دارد اظهار كرد: در آسيا ميلياردها نفر بي‌سواد هستند كه تنها از طريق راديو مي‌توانند با دنياي رسانه‌ها ارتباط برقرار كنند علاوه بر آن راديو نقش مهمي در افزايش سطح تفاهم فرهنگي مردم منطقه را به ويژه در كشورهايي كه در آن‌ها درگيري وجود دارد، مي‌تواند ايفا كند.

 

استلي در پاسخ به پرسشي در زمينه‌ي نيازهاي شبكه‌هاي راديويي ايران گفت: پاسخ به اين پرسش بسيار مشك است چراكه من فارسي نمي‌دانم بنابراين نمي‌توانم درباره‌ي برنامه‌هاي فارسي اظهارنظر كنم اما آن‌چه كه مرا تحت‌تأثير قرار مي‌دهد تعداد شبكه‌هاي راديويي در ايران و پرداختن آن‌ها به جنبه‌هاي مختلف اجتماعي است. علاوه بر آن پرسش‌هاي مطرح‌شده در برنامه‌هاي راديويي نشان‌گر وجود تفكر بيشتري در آن است.

 

در پايان خجسته گفت: سازمان‌هايي بين‌المللي از ظرفيت‌هاي فراواني برخوردار هستند اگر همه‌ي اعضا دست‌به دست هم دهند هم سازمان قدرت بيشتري مي‌يابد و هم اعضا قدرت‌مندتر مي‌شوند.آقاي استلي نيز آدمي توسعه‌گراست كه بايد بتوانيم از ظرفيت‌هاي او و ABU هم سازمان صداوسيما و هم ساير اعضاء استفاده كنند.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين برنامه ساعت 15 و 30 دقيقه امروز از شبكه‌ي چهار سيما پخش شد.

 

انتهاي پيام

كد خبر: 8702-18165

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان