منوی اصلی سايت
«ايران بايد جهان و جهان بايد ايران را بهتر بشناسد» نخستين اجلاس جهاني صدا و نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو آغاز شد

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: تلويزيون و راديو

 

اجلاس جهاني راديو به همراه نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو با شعار «راديو صداي فرهنگ‌ها» سرانجام امروز صبح ـ 31 ارديبهشت ماه ـ در اصفهان آغاز شد.

به گزارش سرويس راديوي ايسنا از اصفهان، ديويد استلي دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه(ABU )، در آيين آغاز به كار نهمين جشنواره بين‌المللي راديو گفت: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران رسانه‌اي پيشرو در غرب آسياست.

وي افزود: در اين جشنواره و نخستين اجلاس بين‌المللي راديو، دست اندركاران راديو درباره نقش راديو در صلح جهاني و آرامش منطقه‌اي به بحث و تبادل نظر مي پردازند.

استلي گفت: راديو اثر بخشي زيادي بر جامعه دارد و رسانه‌اي مهم و پديده‌اي حساس و اساسي است.

وي با بيان اين كه در اين اجلاس سه روزه در نشست‌هايي ثابت مي‌كنيم «راديو زنده است» و تاثير مهمي بر زندگي روزمره ما دارد گفت: همچنين درباره مسائل حساس راديو و تغييراتي كه فناوري‌هاي نوين بر تهيه‌كنندگان راديو دارند، گفت‌وگو مي‌كنيم.

معاون صدا و قائم مقام اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه با بيان اين كه راديو چالش‌هاي متفاوتي دارد و هر رسانه‌اي كه نتواند با اين چالش‌ها مقابله كند حذف شدني است گفت: با توجه به آن كه در ادبيات ارتباطات راديو به عنوان رسانه‌اي كهنه مطرح شده است در اين جشنواره بين‌المللي راديو را به عنوان رسانه‌اي اصيل مطرح و چالشهاي آن را بررسي مي كنيم.

حسن خجسته افزود: در حال حاضر 16 شبكه راديويي ملي و 40 شبكه استاني و شهري در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران فعال است و سه شبكه ملي راديو «بورس»، «دراما» و «خانواده» نيز در حال راه‌اندازي است.

وي با اشاره به اين كه در ايران دو هزار كانال تلويزيوني از كشورهاي مختلف دريافت مي‌شود افزود: ما با ديد تخصصي و كارشناسي و فعاليت در اين زمينه در دهه اخير توانستيم 16 درصد مخاطبانمان را افزايش دهيم.

خجسته تصريح كرد: در حال حاضر تلاش مي‌كنيم رسانه جديد اينترنت را در خدمت راديو به كار بگيريم.

به گزارش خبرنگار ايسنا از اصفهان، رييس بخش اخبار جهاني BBC كه در اين جشنواره حضو دارد نيز در اين مراسم گفت: شبكه فارسي BBC در كنار راديو BBC پائيز امسال راه اندازي مي شود و به مخاطبان اطلاعات و اخبار را به صورت مستند ارائه مي كند.

ريچارد سمبروك افزود: شبكه فارسي BBC به صورت هفتگي از ساعت 17 تا يك بامدادفعال است و مخاطبان مي توانند از طريق اينترنت و نرم افزارهاي مختلف به آن دسترسي داشته باشند.

وي با بيان اين كه BBC امروز علاوه بر بخش انگليسي داراي شبكه‌هاي راديويي به 33 زبان زنده دنياست گفت: در بخش انگليسي 250 خبرنگار در سراسر جهان به جمع آوري اطلاعات و توليد خبر براي بي بي سي مي‌پردازند.

سمبروك با اشاره به اين كه BBC بسيار علاقه‌مند است كه درباره گرم شدن كره زمين و موضوعات بين المللي و امنيتي جهان در حوزه بين المللي بحث كند گفت: پخش اخبار دست اول ، شفافيت در استقلال و خبررساني همچنين شفافيت در خبر ( ايجاد رابطه خوب بين رسانه و مخاطب) سه رويكرد اساسي شبكه BBC براي فعاليت است.

وي تصريح كرد: ايران بايد از جهان چيزهاي زيادي بداند و جهان هم بايد ايران را بهتر بشناسد.

به گزارش ايسنا، در اين جشنواره سه روزه 28 سخنراني و هشت كارگروه تخصصي برگزار مي شود و نماينده يونسكو در ايران ، 200 برنامه ساز از كشورهاي خارجي ، 50 شركت تبليغاتي همراه با تمام مسؤولان راديو مراكز استاني و شبكه هاي برون مرزي آن حضور دارند.

همزمان با برپايي اين جشنواره نخستين اجلاس بين‌المللي راديو نيز با شعار راديو فراتر از قرن برگزار مي‌شود.

نهمين جشنواره بين‌المللي برنامه‌هاي راديويي از امروزدر مهمانسراي عباسي اصفهان آغاز شده است و تا دوم خرداد ادامه دارد.

به گفته‌ي عليرضا نوري دبير اين جشنواره ، اين جشنواره با شعار راديو صداي فرهنگ‌ها در سه بخش اصلي ، جنبي و ويژه برپا مي‌شود.

باز بين 700 اثر رسيده 200 اثر از 88 كشور همچون فرانسه، ايتاليا، آلمان، استراليا و ژاپن بوده است و در بخش ويژه 22 اثر با موضوعات مولوي و وحدت جهان اسلام ، مفاخر جهان اسلام و هويت اسلامي داوري شد كه در پايان 5 اثر از كشورهاي سوريه ، نيجريه ، بوسني و ايران به مرحله نهايي راه يافتند.

بخش مستند جشنواره با 126 اثر پر برنامه ترين حوزه در نهمين جشنواره بين‌المللي برنامه‌هاي راديويي است كه 22 اثر از آن‌ها انتخاب شده است.

انتهاي پيام

كد خبر: 8702-18625

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان