منوی اصلی سايت
عذرخواهي ديويد استلي از رفتار مدير بخش اخبار جهاني بي‌بي‌سي معاون صدا: بايد در صحنه‌ي بين‌المللي قدرت بيان استدلال داشته باشيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: تلويزيون و راديو

«دبيركل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه از معاون صدا در پي اظهارات مدير بخش اخبار جهاني بي‌بي‌سي در مورد شفافيت‌ رسانه‌يي و تبليغ در مورد اين شبكه در نخستين اجلاس بين‌المللي راديو عذرخواهي كرد.»

 

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از اصفهان، دكتر حسن خجسته ـ قائم مقام اتحاديه‌ي سازمان‌هاي راديو و تلويزيوني آسيا و اقيانوسيه ـ در حاشيه‌ي برگزاري جشنواره بين‌المللي راديو و اجلاس جهاني صدا در كنفرانس خبري با خبرنگاران با تاييد خبر بالا اظهار كرد: مدير بخش اخبار جهاني بي‌بي‌سي، علي‌رغم اين كه ‌محور صحبت‌هايش از پيش در رابطه‌ي فن‌آوري‌هاي نوين رسانه‌يي تعيين شده بود، با تغيير موضوع صحبت‌هايش به تبليغ شبكه‌ بي‌بي‌سي پرداخت.

 

وي به موضوع نخستين اجلاس راديويي ABU با عنوان «هم‌گرايي رسانه‌يي» اشاره كرد و گفت: متأسفانه مقام مسوول شبكه بي‌بي‌سي در سخنراني‌ امروز به مدل خود به تبليغ رسانه خود پرداخت و عنوان كرد كه بي‌بي‌سي يك رسانه‌ي آزاد است و بقيه رسانه‌ها در انحصار قرار دارند.

 

معاون صدا خاطرنشان كرد: بايد بتوانيم در صحنه بين‌المللي قدرت بيان استدلال را داشته باشيم و در مقابل سوالاتي كه مطرح مي‌شود مانند ديگران پاسخ‌هاي مستدل ارايه دهيم.

وي گفت: البته سه اصلي كه مدير بخش اخبار جهاني بي‌بي‌سي مبني بر ارايه اطلاعات و اخبار دسته اول، شفافيت و استدلال در خبررساني و ارايه نظر و مدرك در امر خبررساني مطرح كرده است، به طور مفصل در شبكه‌ي راديويي گفت‌وگو به چالش كشيده شده است.

 

خجسته اظهار كرد: برگزاري اجلاس‌هاي بين‌المللي راديو زمينه‌هايي براي ايجاد مباني نظري و ارايه رويكرد و منطق ايران در صحنه بين‌المللي است؛ اكنون منطق ما در زمينه‌ي معادلات جهاني روشن است و سرگردان نيستيم.

 

وي با عنوان اين‌كه مدير بخش اخبار جهاني بي‌بي‌سي در مقابل صحبت‌هايش جواب‌هاي صريحي شنيد گفت: در اين اجلاس زمينه‌اي فراهم شد كه جمهوري اسلامي ايران براي اولين‌بار فرصتي پيدا كند كه مبناي نظري خودش را در يك فضاي خوب مرور كند.

 

خجسته گفت: همه بايد در عرصه‌ي بين‌الملل به منابع نظري، تئوريك و پردازش انديشه‌ها و ارتباطات مجهز شويم تا بتوانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم.

 

معاون صدا و قائم مقام اي بي يو در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه هم‌اكنون صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به منابع نظري در عرصه‌ي بين‌المللي چه اقداماتي را در دستور كار دارد گفت: افتخار مي‌كنيم كه امروز در راديو ملي جمهوري اسلامي ايران از جهت ارايه‌ي‌ مباني تئوريك به جايي رسيده‌ايم كه از زبان خود براي دنيا حرف بزنيم.

او تصريح كرد: هم‌اكنون دنيا با جنگ دانايي مواجه است كه ما بايد خودمان را براي مقاومت و مبارزه‌ي مستمر و طولاني يك جريان بزرگ جهاني كه توليد و تحليل خبر براي ايجاد تغيير در يك محيط بزرگ است، آماده‌تر كنيم.

 

وي مجهز شدن به ابزار دانش و استفاده از چارچوب‌هاي خبري جديد را از محورهاي دانايي رسانه‌يي دانست و گفت: ما بايد چارچوب‌هاي جديد را در جنگ رسانه‌يي براي خود ايجاد كنيم.

 

معاون صدا با اشاره به پديده‌ي ناتوي فرهنگي در كشور گفت: اگر در نظام ارتباطات براساس ساختار عمل نكنيم نابود مي‌شويم.

 

خجسته برپايي اجلاس‌هاي جهاني راديو را بسيار مهم عنوان و تصريح كرد: اگر اين فرصت‌ها به وجود نيايد حرف‌ها و صحبت‌هاي ما نيز به گوش كسي نمي‌رسد.

 

وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر سياست‌هاي صداي جمهوري اسلامي ايران در عرصه رقابت جهاني رسانه‌يي گفت: سازمان صدا و سيما در حال حاضر سياست‌هاي بسيار خوبي را اتخاذ كرده است، كه حضور در سازمان‌ها و اجلاس‌هاي بين‌المللي از جمله اين تدابير است.

 

خجسته مشاركت علمي با دنيا و رسانه را بسيار موثر دانست و افزود: هم‌اكنون صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با رويكرد علمي در سازمان‌هاي بين‌المللي وارد شده است.

او تاكيد كرد: ممكن است ايران از نظر تكنولوژي مانند كره عمل نكرده باشد، اما به گفته‌ي دبير كل اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه در زمينه انتقال و كسب دانش بيسيار خوب عمل كرده است.

 

وي در پاسخ به اين پرسش كه صحبت‌هاي ايران در رسانه‌هاي چگونه انعكاس مي‌يابد كند؟ اگر بخواهيم در رسانه‌هاي خارجي صحبت كنيم و درباره‌ي‌ رسانه‌هاي ايران بگويم سروته آن را مي‌زنند و جنگ رسانه‌يي ايجاد مي‌كنند.

 

معاون صداي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: ما بايد در كشور فرصت‌سازي كنيم و حرف‌هاي خود را به تمامي جهان برسانيم تا افكار عمومي متوجه شوند. همه‌ي ما بايد در عرصه‌ي رسانه تكليف‌گرا باشيم تا به پيشرفت برسيم.

 

انتهاي پيام

كد خبر: 8702-18964

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان