منوی اصلی سايت
آنان که حنجره خود را به مهر اولاد علي (ع) مي فروشند
برگزاري همايش هايي نظير تجليل از پيرغلامان اهل بيت از سوي رسانه چه تعريفي مي تواند داشته باشد؟ آيا رسانه موظف است فرهنگ سازي در زمينه هاي مذهبي يا هر حوزه ديگري را منعکس کند يا اين که به عنوان متولي فرهنگ مي تواند در اين عرصه قدم بردارد؟ اين پرسشي است که مرد شماره يک راديو ، دکتر حسن خجسته ، معاون صدا مي تواند به آن پاسخ بگويد ، بخصوص اين که راديو در سالهاي اخير در برگزاري همايش ها و جشنواره هاي مذهبي و قرآني پيشرو بوده است
دوشنبه، 23 بهمن 1385     ساعت: 06:51


با برگزاري همايش هايي نظير پيرغلامان اهل بيت از سوي رسانه و راديو موافق هستيد؟
همان طور که مي دانيد ابزار راديو صوت و صداست ، در نتيجه اين رسانه به کساني که از اين ظرفيت بهره مند هستند توجه مخصوصي دارد. از طرفي نيز راديو به محتوا و نوع اجرا نظر خاصي دارد. پس نوحه ، نوحه سرايي و مداحي از نکاتي هستند که بايد اين رسانه به آنها توجه ويژه اي مبذول دارد.
راديو به مناسبت هاي مختلف در طول سال ، به مزين کردن برنامه هاي خود ، با ارائه مطلوب و قابل قبولي از اشعار مذهبي و مداحي اهل بيت نياز دارد. دوستان ما (شهرام گيل آبادي و ديگر عزيزان) سالهاي پيش در راديو تهران ، 2 دوره در راديو جوان ، کمر همت بسته و برآن شدند تا عاشقاني که با عشق حقيقي به محمد ص و آل محمد در راستاي اين هنر قدسي ، قدم برمي دارند و حنجره و صداي خود را در راه تعالي و اشاعه مهر علي و اولاد علي به کار مي گيرند به عموم عاشقان اهل بيت و جامعه معرفي کنند ، زيرا اين بزرگواران انسان هاي نامداري هستند ، ولي در حوزه هاي محدود.
پس رسانه که به نوعي وامدار اين عزيزان نيز بود برآن شد که از آنان قدرداني کند ، صدالبته اجر درخور ايشان را تنها حضرت حق و خود سيدالشهدا مي تواند بپردازد و از توان انسان خاکي خارج است ؛ البته همه مي دانيم که خدمتگزار واقعي امام حسين (ع) هيچ نيازي به شهرت و تمجيد و ظواهر مادي ندارد ، ولي اول آن که اين مهم را وظيفه خود مي دانستيم و مهمتر از آن ، احساس نياز در راستاي ارائه و انتقال منش ، سيرت ، اخلاق ، پشتکار ، دلسوزي و توجه خاص به قداست موضوع و مخاطب و انتخاب شعر و در نهايت نوع و روش مداحي اين عزيزان به نسل جوان تر بود که لزوم برگزاري اين همايش را دوچندان کرد.
راديو تلاش مي کند با برگزاري همايش پيرغلامان ، برجستگي هاي شخصيتي و کرداري و سبک پيشکسوتان اين عرصه را چه در سطح رسانه و چه در سطح جوان ترها ، که غالبا در جستجوي الگو و شيوه هاي تاثيرگذار هستند اشاعه دهد ، در ضمن با توجه به اين که منتخبان از استان هاي مختلف کشورند ، اين بزرگداشت محمل قابل توجهي براي آشنايي و انتقال تجارب نيز است.

آقاي خجسته! پيرغلامان در اين سه دوره توانسته اند تاثيري در مقوله مداحي در جامعه داشته باشد؟
به طور قطعي در گام اول در حوزه مداحان و مرثيه خوانان و شعراي اهل بيت تاثير خوبي داشته است. وقتي نسل اول و حتي نسل ميانه به ديده دل ديدند و با سرشت جان حس کردند که جمعي آگاه که هم نگاهي حرفه اي به اين مقوله دارند و هم دل آشنا با اين هنر قدسي هستند مورد تقدير قرار گرفتند ، تحرک و شور و اشتياق مضاعفي در ايشان به وجود آمد ، هم در راستاي ارتقاي علمي و هم در راه تکامل هنر مداحي خود با دلگرمي بيشتري کوشيدند ؛ البته همان طور که قبلا هم گفتم به حقيقت اين انسان هاي شريف در جستجوي نام و نشان نيستند ، که خود را در معبود گم کرده اند.
من هر زمان در جلسات آنان شرکت کردم ، هيچ اثري از حب ، بغض و عطش نام مشاهده نکرد ، که هر چه ديدم حس همدلي بود و حالي معنوي که به يقين منشاء آن نيز اتصال تمام اين عزيزان به يک رشته ، آن هم عشق به خدا و رسول خدا و اهل بيت است.
ايشان در رقابت با هم نيستند ، بلکه آنچه بين شان محسوس است ، سلسله مراتب اخلاقي ، مراعات و توجه و احترام به بزرگي و پيشکسوتان است. همه حکم پرگاري را دارند که گرد نقطه عشق مي گردند و هيچ يک حس برتري بر ديگري ندارد.

در زمينه شعر چطور؟ منظورم به طور خاص مرثيه و نوحه است.
در رابطه با شعر و مرثيه نيز نيازمند بررسي و نقد حرفه اي هستيم ، چون جز نوع اجرا و مداحي ، مساله مهم مفهومي است که مداح ارائه مي کند. خود بهتر مي دانيد که يک بيت خوب معنوي ، انسان گرفتار روزمرگي و ماديات امروزي را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. حال اگر اين بيت با لحن و صوتي تاثيرگذار همراه شود ، او را منقلب مي کند و روحش را شستشو مي دهد. حتي بعضي را متحول مي کند و شايد مسير زندگيشان را تغيير دهد.
پس نبايد از مقوله شعر بسادگي گذشت.
هر چه شعر تاثيرگذارتر باشد ، مخاطبان بيشتري پيدا مي کند و مدت تاثيرگذاري آن نيز بيشتر خواهد شد. اشعاري هستند که از حقيقت به دورند يا در حد و شان ائمه اطهار نيستند. بعضي اشعار مضامين خوب و قابل قبولي ندارند. بعضي با داشتن مضامين خوب ، ضعيف پرداخت مي شوند و در بند واژگاني ناهمگون و خام اسير مي شوند. اگر به استعداد ذاتي و تجربه خوب يک شاعر ، عشق حقيقي و شناخت کامل نسبت به اهل بيت عصمت و طهارت را اضافه کنيم ، مي توانيم انتظار مديحه يا مرثيه قابل قبولي را داشته باشيم.

پس به نظر شما در کنار تحليل و نقد مداحي به بررسي و زيبايي شناسي شعر آييني نيز بايد پرداخت؟
بله ، البته کارشناسان امر و خبرگان فن مي دانند ، ولي مي توان دليل مقبوليت يک شعر را استخراج و به صورت فراگير به مشتاقان ارائه کرد. چرا شعر محتشم (باز اين چه شورش است که در خلق عالم است) پس از گذشت چند قرن ، باز هم زينت بخش تکايا و پارچه نوشته هاي عزاي حسيني است؟ يا چرا قصيده (علي اي هماي رحمت) شهريار در قلب و جان اين مردم جاي گرفته است؟ و از اين دست اشعار بسيار است که بايد مورد نقد و بررسي منصفانه قرار بگيرند.

مداحي هم نياز به نقد اصولي و کار علمي دارد؟
بله حتما. بايد شيوه هاي مداحي و مرثيه خواني و حتي مولودي ها ، مورد بررسي کارشناسانه و نقد منصفانه و دائمي باشند. از آن رو بر نقد منصفانه تاکيد دارم که اگر شخصي سهل انگاري و يا خطايي مرتکب شد ، نبايد به حساب يک قشر گذاشت.
نقد بايد منصفانه باشد. البته همه مي دانيم کساني که براي اعتلاي اسلام و عشق ائمه اطهار خدمت مي کنند ، ظرفيت نقدپذيري بالايي هم دارند. پس بايد در کنار اين بزرگداشت ، اين موضوع به طور مستمر و در طول سال مورد بررسي مدام و نقد قرار بگيرد. البته هم اينک هم در محافل کوچک و پراکنده اين عمل صورت مي پذيرد ؛ ولي بايد سازماندهي شود و جامعه پيرغلامان جلساتي را براي هدفمندي و اعتلاي هرچه بيشتر اين هنر قدسي برگزار کنند تا هم اين رشته پيوسته تر شود و هم جوانان تشنه اين کوثر الهي را در محفلي حرفه اي و کارآمد گرد هم آورند تا اين عزيزان ، هر چه بيشتر با شعر ناب و شيوه صحيح مداحي آشنا شوند.
دوستان ما در راديو نيز به اين مهم توجه ويژه داشتند و در حال حاضر کاري را در راديو تدارک ديده اند با نام نغمات ديني که به آموزش علمي و عملي شناخت مديحه و مداحي مي پردازد که فعلا در سطح تهيه کنندگان و برنامه سازان راديوست. براي عزيزاني هم که به مرثيه خواني علاقه مند هستند ، به صورت آماتوري و حرفه اي برنامه هاي آموزشي در نظر گرفته شده است.
در انتها بايد بگويم کار معمولي رسانه ، تنها در ارائه آنچه که «هست» نيست بلکه يکي از رسالت هاي رسانه ، نقد منصفانه ، هدفمندي سالم ، تطهير و تکامل مسائل پيرامون خود و ارائه دقيق و صحيح آنهاست.

و سخن آخر...؟
به اميد خداي حسين بتوانيم خدمتي هر چند کوچک در جهت هر چه غني تر شدن اين هنر قدسي و مقدس کرده باشيم و نيز بتوانيم در شناساندن و معرفي کساني که در اين راه زحمت بسيار کشيده اند و عمر و زندگي خود را وقف اهل بيت کرده اند و از خود شناسي و گم شدن در عشق ائمه ، به خداشناسي رسيده اند ، گامي موثر برداريم.

منبع:  http://www.jamejamonline.ir/shownews2.asp?n=181379&t=fp

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان