منوی اصلی سايت
درباره رقابت شبكه‌هاي ماهواره‌اي ايران با رسانه‌هاي غرب
زندگي در عصر ژئومديا
شما یک‌بار از اصطلاح ژئومديا در دنياي امروز صحبت کردید، تعریف علمی آن چيست؟ ژئومديا اصطلاحي برگرفته از ژئوپلتيك است. در ژئوپلتيك، جغرافياي انساني، اقتصادي، سياسي و... در تصميم‌هاي مهم جهاني نقش دارد. مثلا شما نمي‌توانيد

 

درباره رقابت شبكه‌هاي ماهواره‌اي ايران با رسانه‌هاي غرب

زندگي در عصر ژئومديا

دكتر حسن خجسته در حال حاضر معاون برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صدا و سيماست، البته ما به عنوان يك كارشناس ارشد حوزه رسانه سراغش رفتيم تا درباره جايگاه شبكه‌هاي ماهواره‌اي ايران در جامعه بين‌المللي با او گفت‌وگو كنيم. خجسته از كاركرد سياسي رسانه‌هاي مدرن در فضاي اجتماعي سخن مي‌گويد و معتقد است ما هم‌اكنون در عصر ژئومديا به سر مي‌بريم؛ عصري كه در آن، رسانه‌ها در تصميم‌گيري‌هاي مهم جهاني تاثير مستقيم دارند. به گفته خجسته در اين سپهر رسانه‌اي، مخاطب به ظاهر فعال و ذاتا منفعل است. به عبارت ديگر به ظاهر تكثر دارد، اما باطن آن انحصاري است.

شما یک‌بار از اصطلاح ژئومديا در دنياي امروز صحبت کردید، تعریف علمی آن چيست؟

ژئومديا اصطلاحي برگرفته از ژئوپلتيك است. در ژئوپلتيك، جغرافياي انساني، اقتصادي، سياسي و... در تصميم‌هاي مهم جهاني نقش دارد. مثلا شما نمي‌توانيد به عنوان كشور خارجي به چين نزديك بشويد و جمعيت آن را ناديده بگيريد، نمي‌توانيد در رويارويي با روسيه وسعت جغرافيايي آن را در نظر نداشته باشيد و... در عصر ژئومديا هم رسانه‌ها براساس واقعيت‌هايي كه مي‌سازند سنگ بناي تصميمات مهم جهاني را مي‌گذارند. در واقع رسانه‌ها رفتار سياستمداران را توجيه مي‌كنند.

منظورتان از «واقعيت‌سازي رسانه‌اي» همان حقايق تحريف شده است كه به دلايل مشخصي رسانه‌ها آنها را لاپوشاني مي‌كنند؟

براي مطالعه كامل لطفاً به آدرس ذيل مراجعه بفرماييد:

http://jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100820858763

 

 

 

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان