منوی اصلی سايت
نشان عالي مركز هنرهاي نمايشي راديو به پاس ده سال خدمات «حسن خجسته» معاون سابق صدا به وي اهدا شد.
در مراسم اختتاميه دومين رپرتوآر مركز هنرهاي نمايشي صورت گرفت اهداي نشان عالي مركز نمايش‌هاي راديويي به «حسن خجسته» خبرگزاري فارس: نشان عالي مركز هنرهاي نمايشي راديو به پاس ده سال خدمات «حسن خجسته» معاون سابق صدا به وي اهدا شد.

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، شب گذشته مراسم اختتاميه دومين رپرتوآر مركز هنرهاي نمايشي به مناسبت سي امين سال پيروزي انقلاب اسلامي در خانه هنرمندان برگزار شد.
بنابر اين گزارش، در اين مراسم حسن خجسته معاون برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صدا و سيما، محمد حسين صوفي معاون صدا، حميد رضا خزايي قائم مقام معاون صدا، عليرضا نوري مدير راديو گفت‌وگو، حسن محمديان، شهرام گيل آبادي مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو، حسين مسافر آستانه مدير عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبير جشنواره بين المللي تئاتر فجر، احمد مسجد جامعي، حيدريان، عليرضا رضا داد و بسياري از كاركنان و اهالي راديو حضور داشتند و اجراي آن نيز بر عهده امير جوشقاني بود.
نادر برهاني مرند اولين سخنران اين مراسم بود كه طي سخناني به نبود محل متمركز و سالن مجهزي براي اجراهاي راديويي اشاره كرد و گفت: اميدوارم قول‌هايي كه آقاي خجسته در اين باره به ما داده‌اند در زمان مديريت آقاي صوفي فراموش نشود و ايشان به اين وعده‌ها جامه عمل بپوشانند.

*گيل آبادي: ما فراگيرترين مركز هنرهاي نمايشي هستيم

گيل آبادي نيز سخنران بعدي مراسم اختتاميه اين جشنواره بود كه پس از گرامي داشت ياد و خاطره زنده ياد احمد آقالو گفت: به پاس قدرشناسي در مطلع سخن واجب مي‌دانم از اينكه جناب آقاي دكتر خجسته گام به گام با درايت، توانمندي، صداقت و حس پدري نسبت به مجموعه راديو مخصوصا با جوانمردي نسبت به نمايش راديو زاويه ديدشان را تنظيم كرده بودند تقدير و تشكر كنم و بگويم شرح خدمت به خلق براي قرب به حضرت حق را فقط نبايد در فتوت‌نامه خواند.
وي افزود: به رسم جوانمردي بر خود لازم مي‌دانم به نمايندگي از فوجي هنرمند و انديشه ورز به جناب آقاي صوفي معاون محترم صدا خير مقدم گفته و براي ايشان كه در معاونت برنامه ريزي سازمان صدا و سيما منشأ تحول بوده‌اند آرزوي موفقيت نمايم.
گيل آبادي در ادامه با بيان اينكه آرمانگرايي، آرمان طلبي، حق‌گرايي و توجه به اينكه ما فراگيرترين و مردمي‌ترين مركز هنرهاي نمايشي كشور هستيم،‌ اظهار داشت: بايد ما را معطوف و بازتعريف‌هاي دايم با توجه به نياز روز مخاطب كند نيازي كه در توان بسيار گسترده پيوستگي و همبستگي داخلي تجربه فراخ و انديشه والاي هنرمندان اين مركز مي‌تواند تحقق يابد تا بتوانيم به بالندگي فرهنگ كشور كمك كنيم.
مدير سابق راديو جوان در ادامه به افق انديشه اشاره كرد و گفت: بر اساس نظرسنجي دي ماه مركز تحقيقات سازمان صدا و سيما 68 درصد از پاسخگويان علاقه‌مند به راه اندازي راديو نمايش و شنيدن برنامه‌هاي آن هستند. امروز مفتخريم كه افزون بر يك مجموعه به هم پيوسته، متخصص، متفكر و كارآمد، اين مركز براي رسانه ملي تبديل به نقطه‌اي مرجع در حوزه نمايش شده است.
از ديگر افتخاراتمان اين است كه دايره علاقمندي هنرمندان بزرگ در حوزه‌هايي گوناگون آنقدر فراخ شده كه به طور دايم تقاضاهايي براي همكاري داريم.
وي گفت:مجموعه اجراهاي «سي سال بعد» تا اوج حد و مرز ديدن يك نمايش در ايران خود را بالا كشيد و همانطور كه از بازتاب‌هاي آن برمي‌آيد آن را رسانه‌اي جديد براي امتزاج راديو و صحنه معرفي كرد. استقبال تماشاگران از اين ارتباط دوست داشتني تا جايي بود كه بارها تقاضاي تكرار اجراها و تداوم اين گونه نمايش از سوي مردم به ما منتقل شد. بنده ضمن اينكه اميدوارم در مجموعه اجراهاي راديو تئاتر كلمه كه سومين كار در اين زمينه است و با مشاركت مركز هنرهاي نمايش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در تئاتر شهر اجرا خواهد شد بتوانيم نقائص خود را برطرف نموده و خدمت ارزشمندتري را به مردم ارائه دهيم.

*صوفي: تمام قول‌هايي كه خجسته داده است، محقق خواهد شد
پس از آن محمد حسين صوفي گفت: علي القاعده آقاي خجسته پدر راديوست و من به عنوان فرزند ايشان در اين عرصه فعاليت خواهم كرد و سخت است كه بخواهم جاي خالي ايشان را در حوزه صدا پر كنم.
وي افزود:آقاي خجسته علاوه بر بزرگواري‌ها، كرامت و جوانمرديشان منشاء خدمات و تحولات عظيمي در راديو بودند و در طي 11 سال توانستند توسعه كيفي وكمي بسياري را در راديو انجام بدهند. من نيز اميدوارم بتوانم راهشان را در راديو ادامه بدهم و بتوانم منشاء تحولات و رونق در راديو باشم.
صوفي با بيان اينكه در حوزه نمايش مجموعه قول‌ها و تصميماتي كه در زمان مديريت آقاي خجسته گرفته شده، اجرا خواهد شد، اظهار داشت: به دو دليل اين تعهدات انجام خواهد شد. يكي اينكه حتما تصميمات ايشان منطقي، معقول و براساس نيازهاي جامعه بوده است و دوم اينكه ايشان در جايي قرار گرفته‌اند كه از لحاظ مالي و نيروي انساني ما را پشتيباني خواهند كرد.
معاون جديد صدا در پايان گفت: درباره زمان افتتاح راديو نمايش نيز بايد بگويم كه ما در تلاشيم تا در زمان مقرر اين راديو را افتتاح كنيم.

*خجسته: از خداوند خواسته‌ام كه راديو را صدقه جاري من قرار داهد

به گزارش فارس، پس از سخنان صوفي، ايوب آقاخاني به قرائت نامه‌اي خطاب به حسن خجسته پرداخت و پس از آن نيز حسن خجسته در سخناني كه توام با ابراز احساسات حاضران بود، گفت: من در سمت جديدم با دل خوشي عجيبي مشغول به كار هستم و سرخوشم. وقتي به عقب برمي‌گردم و جايگاه فعلي برخي از جوانان سابق راديو را مي‌بينم از خوشحالي و لذت شانه‌هايم جمع مي‌شود.
خجسته ادامه داد: زماني كه من به راديو آمدم متوجه شدم كه اختلافات بسياري در ميان بچه‌ها وجود دارد و به اين فكر مي‌كردم كه چرا بايد چنين اتفاقي بيافتد؟ ضمن اينكه فضاي راديو نيز دستم نبود تا اينكه در يك برنامه‌اي وارد حوزه توليد شدم و اين كار باعث شد تا بسياري از مشكلات عرصه راديو را شناسايي كنم.
وي افزود: زماني هم كه مدير گروه استان شدم نيز اين حس عجيب به من دست داد كه راديو مخاطبان خود را به شدت از دست مي‌دهد و حقيقت و فلسفه وجودي‌اش زير سوال مي‌رود تا اينكه در جمع بندي‌هاي جديد به اين نتيجه رسيديم كه مخاطبان فعلي راديو بايد حفظ شوند و در كنار آن نيز به جذب مخاطبان جديد فكر كنيم. من هميشه به بچه‌هاي راديو اعتماد داشته و دارم و هميشه گفته‌ام كه در راديو يك ظرفيت استثنايي وجود دارد و براي آن بايد فرصت فراهم كنيم.
خجسته در ادامه سخنان خود خطاب به كاركنان راديو كه در اين مراسم حضور داشتند،‌گفت: در حال حاضر مراكز بسياري هستند كه به دنبال راه اندازي راديو هستند. در حاليكه ده سال پيش اينگونه نبود و مي‌گفتند كه راديو بودجه و برنامه نمي‌خواهد در حاليكه امروز راديو بزرگ شده و قدرت پيدا كرده است آن هم در سايه سختي‌هاي بسياري كه ما كشيديم.
معاون سابق صدا در ادامه به بيان خاطراتي از حضورش در راديو پرداخت و تصريح كرد: ظرفيت‌هاي راديو مي‌توانند موج عظيمي در جامعه ايجاد كنند و من در حال حاضر با دل خوش راديو را ترك كردم چون بچه‌ها با هم دوست و رفيق هستند. من به اقاي صوفي تبريك مي‌گويم چون واقعا به جايي آمده است كه مانندي برايش نيست و استثناء است.
وي با اظهار اينكه از خداوند خواسته‌ام كه راديو را صدقه جاري من قرار داهد، گفت: من تمام تلاش خود را كرده‌ام و اينقدر مي‌فهميده‌ام و همين قدر بلد بوده‌ام. الان هم دلم خيلي خوش است و در سمت جديدم راحت هستم و احساس نشاط مي‌كنم از اينكه مي‌توانم به در اينجا نيز به راديويي‌ها كمك كنم.
خجسته در پايان سخنان خود خطاب به كارمندان راديو گفت: در تمام اين ده سال براي سلامت شما صدقه گذاشته‌ام،‌استغفار كرده‌ام و تك به تك براي رفتگان نماز خوانده‌ام. از شما مي‌خواهم در آينده به من خدابيامرزي بدهيد و فراموشم نكنيد.
به گزارش فارس، در ادامه مراسم رضا داد تنديسي از مجموعه شمس پرنده ساخته عاقلي را به حسن خجسته اهدا كرد.
در ادامه نيز جمعي از هنرمندان پيشكسوت، قديمي و جوان راديو مانند ژاله علو، صدرالدين شجره، مهين نصري، توران مهرزاد، مهري شرفي، محمد مهاجر، مجيد حمزه، جواد پيشگر، مهين فردنوا، شهين نجف‌زاده، نادر برهاني مرند، مرضيه رشيدبيگي، ايوب آقاخاني، محمد امير يار احمدي، جهانشاه آل محمود، شهلا دباغي و ... به روي سن آمدند و نشان عالي مركز هنرهاي نمايشي پس از يك دور دست به دست شدن ميان آنها توسط صوفي به خجسته اهدا شد.
به گزارش فارس، جوايز برگزيدگان دومين جشنواره مجموعه اجراهاي راديو تئاتر به شرح زير اعلام شدند:

*كانديداهاي بهترين بازيگران زن:
جايزه بهترين بازيگر نقش زن به طور مشترك اهدا شد به افسانه محمدي و نوشين حسن‌زاده براي بازي در نمايش‌هاي مرگ يزدگرد و مصاحبه.

*كانديداهاي بهترين بازيگران نقش مرد:
جايزه بهترين بازيگر مرد دومين مجموعه راديو تئاترهاي مركز هنرهاي نمايشي به طور مشترك اهدا ‌شد به حسين مهماندوست و رامين پورايمان براي بازي در نمايش‌هاي مصاحبه و آندرانيك.

*كانديداهاي بهترين اثر از ديد تماشاگران:
شكلك به كارگرداني جواد پيشگر، مرگ يزدگرد به كارگرداني ميكائيل شهرستاني، زمستان 66 به كارگرداني فريدون محرابي، آندرانيك به كارگرداني رضا عمراني، مصاحبه به كارگرداني ايوب آقاخاني.
در اين بخش ضمن ارج نهادن به تمامي آثار، تماشاگران بدون ترتيب اولويتي خاص تمامي اين پنج اثر را شايسته تقدير دانستند.

*كانديداهاي بهترين تنظيم راديويي:
هيأت داوران بخش تنظيم متون نمايش راديويي جايزه خود را به فاطمه دليري و مرضيه رشيدبيگي براي تنظيم آثار شكلك و پچ‌پچه‌هاي پشت خط نبرد اهدا كردند.
انتهاي پيام/

منبع خبرگزاری فارس

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان