منوی اصلی سايت
حسن محمديان در پي استعفاي معاون صدا: رفتن حسن خجسته خسارت محسوب مي‌شود
مديريت فرهنگي مديريت باغباني است نه مديريت نجاري

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

حسن محمديان درباره‌ي استعفاي دکتر حسن خجسته از معاونت صدا گفت: اگرچه استعفاي دکتر و پذيرش يا عدم پذيرش آن از سوي مهندس ضرغامي براي بچه‌هاي راديو قابل احترام است، اما رفتن ايشان از راديو براي سازمان و کشور خسارت محسوب مي‌شود.

 

به گزارش سرويس راديو ايسنا، اين مدير راديويي با نگارش مطلبي در وبلاگ خود درباره استعفاي دكتر حسن خجسته، درباره‌ي ارزيابي خود از اين استعفا اين گونه نوشته است: استعفاي ايشان به دليل روش مديريت، شناخت دقيقي که از مجموعه راديو و نيروهاي آن دارد و هم‌چنين پروژه‌هاي بزرگي که براي توسعه راديو طراحي کرده‌است، با 17 سال حضور مستمر و آگاهانه در راديو، ما را دلگير و ناراحت مي‌کند؛ گرچه به عنايت و الطاف بيکران الهي دل بسته‌ايم.

 

حسن محمديان معتقد است ويژگي‌هاي ممتازي چون مردم داري، خير خواهي، خوش اخلاقي، شوخ طبعي، تحول خواهي در کنار صفات حسنه ديگري چون خدا باوري و خدا ترسي، آزادانديشي و جوانمردي، پرهيز از گروهگرايي و باند بازي و استقلال در راي و نظر باعث شده‌ا‌ست كه دكتر خجسته در مدت کوتاهي نظر اکثر راديويي‌ها را به خود جلب کند.

 

وي در نوشته خود مديريت فرهنگي را به مديريت باغباني و نه مديريت نجاري، تشبيه كرده و نوشته است: در مديريت فرهنگي حيات و زندگي جاري است و يک باغبان از لحظه کاشت نهال مرتب بدان رسيدگي مي‌کند و از رشد لحظه به لحظه آن لذت مي‌برد؛ در حالي که يک نجار هر چند که هنرمند هم باشد، کاري را ارايه مي‌کند و مي رود؛ يک باغبان رشد و پويايي را دائم مي‌بيند؛ نوآوري و توسعه جويي از ويژگي‌هاي بارز دکتر خجسته بوده و هست و به همين دليل اتقاقات بزرگ و مهمي در مدت مديريت ايشان درسازمان افتاد.

 

محمديان، نگاه نو به مخاطب، ايجاد و گسترش شبکه‌هاي جديد و تخصصي، نگاه ويژه به پژوهش، طرح و گسترش کرسي‌هاي نظريه پردازي وبسط آزادانديشي ديني، افزايش آمار مخاطبان واعتماد عمومي به رسانه ملي، احترام به انديشمندان و جريان‌هاي فکري مختلف، تقويت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور درجهت همگرايي ملي، جذب مخاطبان جديد، استفاده بهينه از تمامي ظرفيتهاي ملي براي ارتقاي فرهنگي، ايجاد هويت جمعي وهمبستگي عمومي در خانواده راديو، مطرح شدن راديوي جمهوري اسلامي ايران درمجامع بين المللي با برگزاري جشنواره‌هاي جهاني، وجه به آموزش نيروي انساني و غيره را از جمله عملکردهاي مثبت دوران مديريت اين مدير 56 ساله برشمرده‌است.

 

به گزارش ايسنا، حسن محمديان در بخش ديگري از اين مطلب درباره ويژگي‌هاي يک مدير فرهنگي خوب نوشته است: گرچه مديريت در هر بخش از جامعه داراي اهميت و ارزش بالايي است، اما در رسانه مديريت از جايگاه و حساسيت‌هاي خاص خودش برخوردار است. دست اندرکاران و برنامه‌سازان رسانه همواره آرزو مي‌کنند که مدير ارشدشان فردي از هر نظر کامل، آگاه، با اراده، توانمند، مورد اطمينان، داراي اعتماد به نفس، تاثير گذار، مردمي، حرفه‌اي و دوست داشتني باشد.

مدير فرهنگي از موقعيتي که دارد نهايت استفاده را مي‌کند تا مبتکر، متفاوت، داراي تخيل و خلاق باشد.

 

وي در ادامه آورده‌است: مدير فرهنگي با برخوردهاي مهربان خود و با شوخ طبعي‌هايي که دارد، فاصله‌ها را از نظر فرهنگي، از نظر مقام و ديگر موانع ظاهري کوتاه مي‌کند و اتاق وي محل دلدادگي‌ها و دوستي‌ها است، نه مقر حکومت. بنده خيلي تعجب مي‌کنم برخي اوقات بر روي در اتاق يک مدير فرهنگي نوشته‌اي به اين مضمون مي‌بينم که بدون هماهنگي قبلي وارد نشويد؛ اين فرد بايد محل کارش را عوض کند.

 

مدير سابق راديو گفت‌وگو معتقد است: مدير رسانه بايد فروتن باشد و در گفتار و رفتار رعايت اخلاق رابنمايد؛ همچنين مدير رسانه بايد فردي انديشمند و فکور باشد و با اخلاص، تواضع و انعطاف پذيري خود وفاداري مجموعه کار کنان رسانه را فراهم کند. بايد اين توانايي را داشته باشد که از کارکنان خود بخواهد روياهاي او را براي آينده مشاهده کنند و در اين روياها شريک او باشند و تخيلات و روياهاي خود را نيز با او در ميان بگذارند.

 

محمديان در پايان اين مطلب خود آورده‌است: کارکنان در تمام اوقات مديران را مورد توجه و مطالعه قرار مي‌دهند؛ صداقت و پايبندي مدير به امور اخلاقي از نظر کارکنان به طور کامل مورد نظر است. کارکنان نيرنگ، تقلب، حيله گري، ريا و دورويي را به طور کامل درک مي‌کنند و درستکاري مصلحتي را از درستکاري واقعي تشخيص مي‌دهند؛ مدير فرهنگي بايد فردي خلاق باشد، نه اينکه انديشه و سخنان ديگران را نشخوار کند و حرف‌ها و اقدامات ديگران را براي خودش گزارش کند؛ مدير رسانه در عالي ترين رده مديريت بايد با بدنه نيروي انساني ارتباط داشته باشد.

انتهاي پيام

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان