منوی اصلی سايت
مردم بايد دنبال راديو بروند وگرنه ...
ديدگاه‌هاي معاون صدا و كارشناسان رسانه درباره‌ي وضعيت راديو در ايران

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

به بهانه شصت و هفتمين سالگرد راديو تحول مديريت و مدل هاي توسعه راديو در ايران در گفت و گو با معاون صدا، رئيس کتابخانه مجلس شوراي اسلامي، معاون پارلماني رئيس جمهور سابق و استاد ارتباطات دانشگاه تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 

به گزارش گروه دريافت خبر سرويس راديوي ايسنا، معاون صداي جمهوري اسلامي گفت: شعار ما در راديو اين است که راديو هر چه مسن تر مي‌شود، جوان تر و شاداب تر است.

حسن خجسته که در برنامه گفت و گوي روز راديو به همراه يونس شکر خواه، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات؛ دکتر جلالي، مشاور فرهنگي مجلس و دکتر ابطحي به بررسي وضعيت راديو در ايران مي پرداخت با بيان اين مطلب افزود: اگر ما ماهيت رسانه را بشناسيم به تفاوت‌هاي ماهوي بين راديو، تلويزيون و مطبوعات پي مي بريم و مي دانيم که جاي ما در بين اين رسانه ها کجاست.

وي با اشاره به اين که عصر طلايي راديو از سال 57-56 شروع شده و تا سال هاي 66-65 ادامه داشت، افزود: ما راديوهاي عمومي، اختصاصي و تخصصي داريم که نمونه آن‌ها را به ترتيب مي توان راديوهاي با مخاطب عام، جوان و تجارت را ذکر کرد.

 

معاون صدا تصريح کرد: شنونده هاي راديو نيز تقسيم بندي خاص خودشان را دارند که مي توان آنها را به گوش شنوا، گوش منتظر و گوش ناشنوا، يعني کسي که هيچوقت راديو را نخواهد شنيد تقسيم بندي کرد.

وي گوش شنوا را نيز کساني دانست که عشق به راديو دارند و گفت: آن چه براي ما مهم است گوش منتظر است که بايد به انتظاراتش جواب داد.

 

دکتر جلالي نيز درباره نقاط ضعف و قوت راديو به برنامه گفت و گوي روز گفت: وسعت کار و پيدا کردن قالب هاي زبان راديويي خيلي مهم است .

وي افزود: در يونسکو و ديگر سازمان هاي بين المللي براي ايجاد صلح در جامعه جهاني آموزش دراولويت قرار مي گيرد و راديو ساده ترين، کم خرج ترين و برنده ترين وسيله آموزشي براي اين امر است.

 

يونس شکر خواه نيز در برنامه گفت و گوي روز درباره وضعيت راديو گفت: سرنوشت راديو را جدا از روند راديو در سطح جهان نمي توان تصور کرد و اين پديده نزديک به دو قرن است که به ميان ما آمده است و قبلابه نام وايرس شناخته شده بود.

وي افزود: راديو ازرسانه هايي است که توانسته است روي پاي خودش بايستد و قدرت تطبيق زيادي دارد و هر چه از سطح نگاه ارتباطي به پديده ارتباطي فاصله مي گيريد با گمانه زني هاي کاملا مقابل اين تفکر مواجه مي‌شويد که بازي را براي راديو تمام شده تلقي مي کند.

 

اين مدرس ارتباطات تصريح کرد: راديو هنوز ارزان ترين، جهاني ترين و فوري ترين وسيله دنياست و در کليه سطوح شهري، استاني، سراسري و کشوري پيشرفت کرده است.

نويسنده کتاب "خبر " درباره اينکه راديو توانسته است از ظرفيت هاي اطرافش استفاده کند، گفت: عدم تاخير در اطلاع پايه تئوريک دارد و فرامتني هم که اشاره شد تحت عنوان ادب اجتماعي است که از ديد من رفتار حرفه اي و نوع توقعاتي است که بايد خودش را نشان دهد.

 

يونس شکرخواه اظهار داشت: راديو عين اينترنت دقايق طلايي دارد و اساسا در ميان وسايل ارتباط جمعي زبان نقش مهمي ايفا مي کند که نبايد اختلال معنا ايجاد کند و زبان هاي راديويي نيز بايد روي محور عاطفي رفتار کنند.

وي تئوري هاي راديو را دو گروه تئوري هاي دريافتي و شناختي معرفي و گفت: راديو متن خودش را با عنصر خيال و درگير شدن با مخاطب کامل مي کند.

 

طي تماس تلفني با دکتر ابطحي درباره کارنامه راديو تاکيد کرد: راديو يک رسانه ويژه است و ويژگي تربيت کنندگي داد و کسانيکه در راديو کار مي کنند بايد با عشق متفاوتي از بقيه رسانه ها کار کنند.

وي افزود: در راديو و تلويزيون به آنچه که پخش مي شود اهميت زيادي مي دهند و اين تفکر باعث مي شود که احتياط زيادي به خرج دهند که گاه مانع آفرين نيز مي شود.

 

ابطحي درباره پاسخگويي راديو نسبت به علايق و سليقه ها تصريح کرد: تعدد شبکه ها الزاما به اين معنا نيست که مخاطبان بيشتري را انتخاب مي کند و اگر تعدد سياست ها در شبکه وجود نداشته باشد افزايش شبکه ها تفاوتي ايجاد نمي کند.

 

معاون صدا در ادامه به برنامه راديويي گفت و گوي روز گفت: اينترنت يک ظرفيت جديد است و با استفاده راديو از اين بستر مخاطبان راديو را به جاي کاهش افزايش مي يابند.

وي از راه اندازي دو راديو بورس و خانواده در سال جاري خبر داد و اظهار داشت: راديو بايد از حوزه هاي عمومي به حوزه هاي خصوصي و فردي توسعه پيدا کند.

 

دکتر شکرخواه درباره پادکست راديو گفت: ذات رسانه هاي جديد مرکز گريزي است و تمايلي از طرف يک پادکست ساز نيست که الزاما از سوي رسانه هاي بزرگ جذب شود.

وي افزود: وبلاگ چون واحدش پست است و صفحه يا پادکست نيست در واقع مينياتور فرد در برابر استاديوست و بنابراين تمايلي به جذب ندارد بلکه تمايل به ادغام از جانب سازمان هاي بزرگ را دارد.

 

دکتر ابطحي در ادامه صحبت هاي شکر خواه گفت: قانون جمهوري اسلامي ايران در آن صدا و سيما در اختيار حاکميت است و براساس تفسيري که در بخش هاي حقوقي کشور ديدم پادکست را هم جزئي از راديو تفسير کرده بود و هر پادکست ايراني را الان از نظر قانوني و حقوقي غيرمجاز مي دانند و اگر اين تفسير وجود داشته باشد طبيعتا اين مرکزگريزي ديگر معنا ندارد.

 

دکتر شکرخواه پويا ماندن راديو را در دو جنبه محتوايي و هم جنبه فرمي دانست و اظهار داشت: از جنبه فرمي راديو بايد هوشيارانه به همگرايي رسانه اي توجه داشته باشد و در حوزه محتوايي نيز يک اتفاق بزرگ براي راديو افتاده است و آن ادغام FM به GPRS است يعني راديو به سرعت سرويس هاي خودش را از طريق GPRS به مردم مي دهد و راديوهاي دنيا Blue Button را هم اضافه کردند.

وي افزود: راديوهاي دنيا مي گويند ما بايد هم Multi Channel داشته باشيم و هم Multi Format ، يعني سفارشات را از جاهاي گوناگون دارند و هم Multi Format بودنش يعني اينکه يک محتوا را در فرمت هاي گوناگون ذخيره مي کند و فقط صدا نيست.

 

ابطحي در پايان گفت: راديو بايد به گونه‌اي پيوند با مردم ايجاد کند که دنبال راديو بروند وگرنه تلويزيون به خاطر اين که در محل آرامش انسان حضور دارد شايد اين فرصت را از اين رسانه بگيرد.

 

انتهاي پيام

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان