منوی اصلی سايت
نقش وب2 در آشوب هاي بعد از انتخابات

نقش وب2 در آشوب هاي بعد از انتخابات
مي توان گفت: وب 2 حداقل در چهار زمینه فعالیت، نقش مهمی برای عناصر معاند و اغتشاشگران خياباني در ایران ایفا کرد:
1- خبرنگاري خياباني:
اين كار به دو شكل صورت گرفت. در شكل اول گزارش ها و تصاوير براي سايت هاي خبري معروف ارسال مي شد تا به صورت حرفه اي ويرايش و تدوين شود، مانند فاكس نيوز و ماي اسپيس كه هر دو داراي سايت هايي به نام يورپرت U Report  هستند. در شكل دوم افراد اخبار و تصاوير را ويرايش نشده بر روي سايت هاي شخصي قرار مي دهند. بنا به گزارش Media week در طول تقريباً پنج روز بعد از انتخابات سايت IRport.com (من گزارش مي دهم) وابسته به CNN از این نوع گزارش ها دریافت و پخش می کرد. برعكس گروه اول كه به سرويس هاي خبري وابسته بودند گروه دوم مي تواند هر مطلب خبري كه مي خواهد حداكثر با 140 كاركتر در سايت توئيتر قرار دهد.
 نتيجه خبرنگاري خياباني گسترش مخالفت هاي خياباني و تشديد هيجانات منفي در مقابله با حكومت بود.
2-  تحریک ايراني هاي خارج براي همراهي وتقويت آشوب هاي داخل كشور
 شمار ایرانیان خارج بین دو تا چهار میلون نفر برآورد می شود. حضور ایرانی های مقیم خارج در عرصه اینترنت بسیار شناخته شده است. شماری از سایت های ایرانیان مقیم خارج پورتال هایی بودند که تلاش می کردند تا شورش های داخلی را با نحوه اطلاع رسانی خود حمایت و تقویت کنند.
3- سازمان دهي فعالان سياسي در جهت تقویت و تشدید اغتشاشات
 به  محض بروز مشکل در ارتباطات اینترنتی وبلاگ هایی در خارج کشور بوجود آمد که طرز نصب سرورهای پو راکسی و انتقال اطلاعات به خارج را تشریح می کرد و به پرسش های کاربران پاسخ می داد. بطور مثال سایت "طرح ابتکاری ترجمه برای معترضان ایرانی" گروهی از مترجمان خبره را بکارگرفت و ایمیل ها، فیلم های یوتیوب و فیس بوک را ترجمه می کرد. سایت ویکیپیدیا به کاربران اجازه می داد تا صفحه وبی را ایجاد کنند یا صفحات قبلی را ویرایش کنند و سپس به سرعت تغییرات صورت گرفته را مسیریابی می کرد.
4- ايجاد جنگ اطلاعاتي  هم شتابان و هم فرساينده بر علیه نظام
در اینترنت می توان اطلاعات را تحریف و دستکاری کرد یا دسترسی را محدود نمود. در طول حوادث بعد از انتخابات سایت هایی در شبکه های اجتماعی تلاش می کردند که فعالیت های پدافندی ایران را بی نتیجه کنند. افزون براین از ابزارهای شبکه های اجتماعی برای سازمان دهی و حمله به وب سایت ها و پایگاه های رسمی ایران استفاده شد. مثلاً سایت صدا و سیما یا پرس تی وی و دیگر سایت ها بارها و بارها مورد هجوم واقع شد بطوری که قابل استفاده کاربران نبود. این حملات  Hactivism نامیده می شود و شامل موارد زیر است.
الف: حملاتی که مانع سرویس به دیگر کاربران می شود.
ب: ایجاد اختلال در سایت های اینترنتی ایران به طرق مختلف
ج:  توزیع نرم افزارهای مخرب برای ایجاد اختلال در شبکه ایران، بطوریکه افراد بوسیله آن ها می توانستند به نرم افزار فیلترینگ ایران نفوذ کنند و از سد آن بگذرند.  

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان