منوی اصلی سايت
راديو چيست ؟

راديو چيست ؟

1- ويژگيها و مزاياي راديو
2- معايب و محدويتهاي راديو


گفتار اول: ويژگيها و مزاياي راديو
بطور کلي ويژگيها و خصوصيات اين رسانه عبارت است از:
1- سيستم ارتباط راديو از طريق امواج ميباشد.
2- پوشش وسيع و گستردگي حوزه انتشاراتي بينظير است.
3- قابليت تحرک فرستندههاي راديويي بسيار بالاست.
4- سرعت در مداومت انتشار آن تا حدي است که خبر را به خود واقعه پيوند ميدهد.
5- اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم با شنوندگان است.
6- ويژگي و اصالت کار راديو از طرز دريافت پيامها ناشي ميشود. بطوري که ميتوان گفت اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم شنوندگان با وقايع و حوادث در همان زمان وقوع نهفته است.
7- چون اساس کار راديو به سرعت و مداومت انتشار است لذا فرصت تجزيه و تحليل    و تفسير اخبار را از دست ميدهد.
8- بطور کلي فنون صوتي کاربردي ساده و بسيار کم خرج دارند.
9- راديو سادهترين رسانه همگاني و درنتيجه ارزانترين و نرمش پذيرترين آنهاست.
10- ميزان سودآوري آن به دليل هزينه کمتر، بالا ميباشد.
11- استفاده از آن مانع بسياري از فعاليتهاي ديگر انسان نميشود.
12- وابستگي زماني و مکاني براي پخش برنامهها وجود دارد.
13- در رسانه راديو درخواست خاصي از گيرنده (مانند قابليت خواندن) مطرح نميشود لذا گسترش آن بيشتر از مطبوعات است.
14- ترتيب و تنظيم برنامههاي راديويي بطورکلي محدودتر از صفحهپردازي و  تنظيم مطلب يک روزنامه است در حالي که يک برنامه راديويي را به مراتب سريعتر   و آسانتر از چاپ يک روزنامه روزانه ميتوان پخش کرد.
15- راديو نيازهاي فوري مخاطب را تامين مينمايد.
16- متنوع ترين رسانه همگاني به حساب ميآيد.
17- در راديو امکان ارائه چند برنامه بطور همزمان بويژه به زبانهاي بيگانه وجود دارد.
18- پيام آفرين راديو گروه ميباشد (البته امروزه رو به انفرادي شدن ميگذارد).
19- گيرنده راديو در مقايسه با تلويزيون داراي حجم، وزن و قيمت کمتري است.
20- راديو در زمان بحرانهاي داخلي نقش بسيار فزايندهاي دارد.
21- ويژگي روشنفکرانهتر بودن صداي بدون تصوير در آن مشاهده ميشود.
22- راديو قابليت محلي بودن را داراست اين رسانه ميتواند بصورت راديو محلي، مورد استفاده گروه کوچکي از شنوندگان محلي قرار گيرد.
23- راديو وسيلهاي است که هم از نظر مالکيت و توليد برنامه کمتر از همه رسانهاي    جنبه فراملي پيدا کرده است.
24- راديو ميتواند سرچشمه نوآوريها يا اعتراضاتي باشد که آسانتر از وسايل ديگر   در دسترس غيرحرفهاي ها قرار گيرد.
25- راديو ارتباطات را هرچند ناکامل ولي بهتر برقرار ميکند.
26- راديو اولين وسيله تبليغاتي است که صنعت و تکنولوژي قرن 20 به جهانيان  اهداء کرده است.
27- راديو به عنوان يک وسيله صوتي، بهترين راه براي فراگرفتن گوش دادن   و شکست دادن بيسوادي شنيداري هست.
28- تخيل آفرين است.

گفتار دوم: معايب و محدوديتهاي راديو
1- ادارک برنامههاي راديويي کامل نيست چراکه يکي از حواس يعني حس شنوايي تنها مورد استفاده قرار ميگيرد.
2- برنامههاي راديويي اغلب در شرايط ناقص و نامساعد شنيده ميشوند.
3- بهرهگيري از حس شنوايي نياز به تمرکز کامل دارد فلذا کوچکترين صدا آن را  برهم ميزند.
4- فرار بودن پيام راديويي.
5- امکان تحريف و دگرگون شدن پيامهاي راديويي (بوسيله مخاطب).
6- ادارک ناقص پيامها و ثابت نبودن آنها، معمولاً براي بيان راديويي جنبه تجسمي و تخيلي ايجاد ميکند.
7- خبرهاي شنيدني اگرچه به خوبي احساسات را برميانگيزند ولي قادر نيستند انسان را از تأمل و تفکر و تجزيه و تحليل و استدلال منطقي باز دارند بلکه برعکس   احتياج؛ کسب دلايل قانعکننده و ايجاد اطمينان و يقين را در افراد افزايش ميدهند     و بطور غيرمستقيم آنان را ترغيب ميکنند که در مورد آنچه ديده يا شنيدهاند به    تحقيق و مطالعه بپردازند.
8- چون قدرت تفسيرگري ندارد. تفسير مخاطب از آنچه پخش ميشود برمعناي آن تحميل ميشود.

 

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان