منوی اصلی سايت
اهالي راديو دكتر خجسته را توديع كردند
«هراس اين است که رسانه‌ي ما ملي نباشد؟»

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

طي مراسمي که نهم بهمن ماه در استوديو يك ساختمان شهداي راديو برگزار شد، اهالي صدا از خدمات دکتر حسن خجسته تقدير كردند.

 

به گزارش گروه دريافت خبر سرويس راديو ايسنا، در اين مراسم که با حضور اهالي راديو همراه بود، کارکنان و برنامه‌سازان راديو به پاس سال‌ها حضور با ارزش حسن خجسته از وي تجليل و قدرداني كردند.

در اين مراسم علي دارابي قائم مقام رييس سازمان، تقدس‌نژاد معاون اداري مالي سازمان، محمدحسين صوفي معاون جديد صدا، اساتيد دانشگاه درحوزه ارتباطات و رسانه، و مديران و کارکنان راديو نيز حضور داشتند.

 

***

حسن خجسته، معاون سابق صدا در جلسه توديع خود که عصر روز چهارشنبه نهم بهمن ماه در استوديوي شماره يک ساختمان صدا برگزار شد، با بيان اين مطلب که من راديويي خواهم بود، گفت: من با دل خوش رفتم و شما را نمي توانم فراموش کنم، راديو يک خانواده است و در آن صف و ستاد بي‌معني است.

وي با اشاره به اين مطلب که من 17 سال در راديو بودم و يک روز خسته نرفتم و نگران نيامدم، افزود:هنوز جمهوري اسلامي نتوانسته است ازبيش از 40 يا 50 درصد ظرفيت صدا استفاده کند.

معاون سابق صدا ادامه داد: راديو دوباره به دوره جديدي وارد شده و سازمان صدا و سيما و کشور بايد از آن بهره برداري کنند.

 

***«بضاعت من بسيار اندک تر از آن است که بخواهم خلاء وجودي خجسته را پر کنم»

محمد حسين صوفي، معاون صدا در اين مراسم گفت: بضاعت من بسيار اندک تر از آن است که بخواهم خلاء وجودي خجسته را پر کنم.

وي وجود نزديک 20 شبکه راديويي در صدا را به عنوان يکي از دستاوردهاي خجسته عنوان کرد و افزود: پس از معاونت وي بود که راديو از چارچوب هاي ملي به حوزه اجتماعات محلي و منطقه اي گسترش يافت و توانست در راديو جوان با قشر جوان و در راديو گفت و گو با گروه نخبگان ارتباط برقرار کند.

 

صوفي، راديوهاي نوا، آوا و معارف را از ديگر راديوهاي زمينه محور برشمرد و خاطرنشان کرد: اين روند تکثر با دو مولفه اصلي نيازهاي فرهنگي و اجتماعي و امکانات سازماني ادامه مي يابد.

وي در همين رابطه همکاري، تلاش و مساعدت هاي اهالي راديو را خواستار شد و ابراز اميدواري کرد: اميدوارم با کمک همکاري خجسته و کمک ساير همکاران اين بار سنگين را به منصه ظهور برسانيم.

 

***«اگر حرفه‌يي باشيم و به افراد خود ميدان کافي دهيم، هيچ هراسي از شبکه هاي فارسي زبان نداريم»

مدير طرح و ارزيابي صدا نيز در اين مراسم گفت: اين جلسه قدرداني از خجسته و خيرمقدم به صوفي است.

حسن محمديان با اشاره به اين مطلب که خجسته انساني است که منشاء خدمات زيادي در راديو بوده است، اظهار كرد: وي تئوري هاي رسانه را به خوبي مي شناخت و با دنياي متکثر رسانه ها آشنايي داشت.

وي انسان را موجودي انتخابگر معرفي و افزود: خجسته به اين تئوري اعتماد قلبي داشت و کسي بود که اولين بار بحث مخاطب را مطرح کرد.

محمديان ادامه داد: رسانه شعار نيست و هر چه بگويي نمي پذيرند، به همين خاطر بود که خجسته در کار نوشتن کتابي با عنوان تئوري هنجار رسانه اي در جمهوري اسلامي ايران بود.

مدير سابق شبكه گفت وگو تصريح کرد: اگر حرفه اي باشيم و به افراد خود ميدان کافي دهيم، هيچ هراسي از شبکه هاي فارسي زبان نداريم.

مدير طرح و ارزيابي صدا در همين رابطه تاکيد کرد: هراس من اين است که رسانه ما ملي نباشد و مسائل مردم را مطرح نکند، اگر مساله‌اي را ما نگوييم به رسانه هاي رقيب فرصت اين را داده ايم که به بيان مسائل ما بپردازد.

وي خاطرنشان کرد: خجسته حوزه ارتباطات را مي شناسد، در فرهنگ هر چقدر به تقاضا جواب دهي، تقاضا افزون تر مي شود، ما بايد مديريت فرهنگي را تعريف کنيم، انسان با پيشنهاد رشد مي کند، نه با دستور.

 

***«اگر راديو گفت وگو فرصت بيشتري داشته باشد و دامنه آن گسترش پيدا کند، ادامه راه خجسته است»

يونس شکرخواه، استاد ارتباطات و کارشناس مسائل رسانه و خبر در اين جلسه با اشاره به اين مطلب که حسن خجسته از سربازي تا ژنرالي قابل اتکاست، تاکيد کرد: او کسي است که به تواضع و مشورت اعتقاد دارد.

وي اظهار كرد: خجسته مرد تئوري صرف نبوده و مرد عمل هم بود، او باور به رسانه داشت و بهترين کار خود را در راديو گفت وگو به جاي گذاشت.

اين استاد ارتباطات تصريح کرد: از منظر خجسته بايستي از افزايش نشريه ها و رسانه ها استقبال کرد و در برنامه اي که تمام ديدگاه ها مطرح شود، برنده راديو خواهد بود.

وي در همين رابطه افزود: اگر راديو گفت وگو فرصت بيشتري داشته باشد و دامنه آن گسترش پيدا کند، ادامه راه خجسته است.

شکرخواه ادامه داد: خجسته نه مرد سياست و نه روشنفکر بود، او کسي بود که توقعات روشنفکران را به سياسيون و توقعات سياسيون را به روشنفکران منتقل مي کرد و دغدغه مخاطب را داشت.

 

***«خجسته در راديو مي ماند و بقيه ادامه راه اويند»

باقرساروخاني، استاد دانشکده علوم اجتماعي تهران و از مهمانان اين مراسم گفت: کم اتفاق مي افتد که انسان در جريان شخصيتي با ابعاد گوناگون و پيچيدگي هايش قرار بگيرد، حسن خجسته از دانشجويان برجسته من بود، او يک تئوريسين راديو است که تمام توانش در راديو ريخته شده بود.

ساروخاني افزود: خجسته در راديو مي ماند و بقيه ادامه راه اويند.

 

***«اگر راديو جوان و گفت و گو راه اندازي شدند و توانستند شجاعانه و صريح انتقادات خود را مطرح کنند، مرهون تلاش خجسته بود»

عليرضا نوري مدير راديو ايران در مراسم توديع معاون سابق صدا گفت: خجسته از مديران انقلابي، تکليف گرا و نتيجه گرا است که همواره دغدغه نتيجه را دارد.

وي اظهار داشت: حسن خجسته رهبري با خصايص رهبري است که بر آموزش مستمر، تحقيق، تئوريزه کردن و روابط انساني تاکيد دارد.

نوري تصريح کرد: اگر راديو جوان و گفت و گو راه اندازي شدند و توانستند شجاعانه و صريح انتقادات خود را در چارچوب اعتقادات مردمي و مذهبي مطرح کنند، بر اساس همين ديدگاه تکليف گرا و نتيجه گراي خجسته بود.

 

***«خجسته راديو را تبديل به رسانه اي کرد که قفل زبان ها و قلم ها را باز کرده و قهرکنندگان را به راديو بازگرداند»

دکتر صديق، از سخنرانان اين مراسم با برشمردن خلاقيت در عين سنتي بودن، به عنوان يکي از مولفه هاي شخصيتي معاون سابق صدا اظهار داشت: خجسته راديو را تبديل به رسانه اي کرد که قفل زبان ها و قلم ها را باز کرده و قهرکنندگان را به راديو بازگرداند.

وي افزود: با مديريت وي ، خرد جمعي ، تساهل و تسامح به فضيلت تبديل شد و راديو توسعه کمي و کيفي پيدا کرد.

 

***«تا زماني که صدا از راديو پخش مي شود نام خجسته باقي است»

محمد جهاني، مدير راديو پيام گفت: من افتخار همکاري با خجسته را از سال 72 و زماني که به مديريت شبکه استان رسيد داشتم، اين همکاري تا الان ادامه داشته و اگر توفيقي در شبکه ورزش يا پيام بوده است، به واسطه مديريت ايشان است.

وي تصريح کرد: تا زماني که صدا از راديو پخش مي شود نام خجسته باقي است.

 

*** «توجه به شايستگي ها و توانايي ها بدون توجه به جنسيت از مولفه هاي شخصيتي دکتر خجسته بود»

سکينه احمدي، مدير راديو تهران در اين مراسم اظهار کرد: استفاده از فرصت ها و تهديدها، توجه به جشنواره هاي بين المللي و حضور جدي راديو، توجه به نوآوري و تحول در راديو، ايجاد شبکه هاي مختلف راديويي، توجه به برنامه سازي و تکريم برنامه ساز، مطرح کردن راديو در مخاطبان و توجه به مخاطب با شبکه هاي جديد و تخصصي شده و توجه به شايستگي ها و توانايي ها بدون توجه به جنسيت از مولفه هاي شخصيتي دکتر خجسته بود.

 

***«دوران خجسته مبدا تاريخي راديو است و راديو به دوران قبل از خجسته و پس از او دسته بندي مي شود»

مدير اطلاعات و برنامه ريزي صدا نيز در اين مراسم با بيان اين مطلب که عناصر اصلي صدا، کلام، موسيقي، افکت و سکوت است، گفت: خجسته در سال هاي برنامه ريزي از اين عناصر استفاده کرد، او در مديريت از سکوت استفاده مي کرد و اهل تغافل بود.

عباس عطاري افزود: خجسته نگاه سيستمي داشت و مشکلات را به جان مي خريد، او در برابر هجمه ها مي‌ايستاد و از بارزترين يادگارهاي او خانه راديو و تعاوني مسکن است.

وي ادامه داد: دوران خجسته مبدا تاريخي راديو است و راديو به دوران قبل از خجسته و پس از او دسته بندي مي شود.

 

گفتني است اين مراسم تنها در سايت‌هاي راديو منعكس شد و از ديگر رسانه‌هاي دعوت رسمي براي پوشش اين مراسم نشد.

انتهاي پيام

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان