منوی اصلی سايت
دكتر عليرضا نوري: «دكتر حسن خجسته» سعي كرد «راديو» را احيا كند
هم قسم بوديم راديو را در بين مردم مجددا پررونق كنيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

 

مدير راديو ايران درباره‌ي دوران مديريت دكتر حسن خجسته در سمت معاونت صدا گفت: دكتر خجسته بافت راديو را به خوبي مي‌شناسند و مديريت ايشان متناسب با بافت ساختار راديو است.

دكتر عليرضا نوري با دشوار‌خواندن مديريت‌كردن در راديو به‌دليل محيط عاطفي و دوستانه اين رسانه، خاطرنشان كرد: كسي كه پس از 17ـ18 سال حضور در راديو، هنوز محبوب است، معلوم است كه فرمول مديريت بر راديو را خوب بلد است؛ مديريت عاطفي و دلسوازنه دكتر خجسته بر راديو او را به‌عنوان «پدر راديو» معرفي كرد كه موفقيت بزرگي محسوب مي‌شود.

مدير راديو ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به وجوه مديريتي دكتر حسن خجسته، دراين باره اظهار كرد: سابقه‌ي دكتر خجسته را همه مي‌شناسند و مي‌دانند كه ايشان در سال 71ـ72 كارشان را از رده‌هاي پايين شروع كردند و پس از تجربه‌اندوزي در حوزه‌ي برنامه‌سازي به رده‌هاي بالاتر رفتند.

عليرضا نوري با اعتقاد بر ‌اين‌كه دكتر حسن خجسته به رغم امكاني كه دراختيار داشت، مديريت بر راديو را بر مديريت بر ساير بخش‌هاي صدا‌وسيما ترجيح داد، دراين باره گفت: آقاي خجسته جاي ديگري را به‌جز راديو ترجيح نداد؛ او به راديو اعتقاد داشت و دارد و 17ـ18 سال از عمر خود را صرف اين رسانه كرد.

وي سپس يادآور شد: در اواسط دهه‌ي 70 راديو رو به فراموشي مي‌رفت، اما دكتر خجسته سعي كرد راديو را احيا كند و اثبات كند اين انديشه كه معتقد است دوره راديو ديگر تمام شده غلط است.

وي ادامه داد: ديد استراتژيك دكتر خجسته به راديو و تجاربي كه قبل از معاونت صدا كسب كرد به او كمك كرد كه فهم درستي از راديو پيدا كند و اين فهم درست را تا حدود زيادي به مديرانش نيز متصل كند. براين اساس افرادي كه با ايشان كار مي‌كردند هم قسم بودند كه راديو را در بين مردم مجددا پررونق كنند.

به اعتقاد دكتر عليرضا نوري در دوران حضور دكتر حسن خجسته در سمت معاونت صدا، بحث توسعه كمي راديو سريع‌تر اجرايي شد.

وي دراين باره يادآور شد: در ابتداي مديريت دكتر خجسته ما تنها چهار شبكه داشتيم و پس از آن بود كه راديو‌هاي ديگر نيز كارشان را شروع كردند، اين توسعه كمي به توليد شبكه‌هاي تخصصي منجر شد و شبكه‌هاي تخصصي از جمله راديو سلامت، تجارت، معارف و گفت‌وگو به راديو‌هاي عمومي اضافه شدند.

مدير راديو ايران با بيان اين‌كه توسعه كيفي برنامه‌هاي راديويي هم در دوره مديريت دكتر خجسته اتفاق افتاد، دراين باره اظهار كرد: تغييراتي كه در ساختار و فرم برنامه‌هاي در شبكه‌اي مانند راديو‌جوان شكل گرفت و باعث شد اين شبكه به شبكه‌اي پرمخاطب تبديل شود، در همين دوره مديريت دكتر خجسته اتفاق افتاد. ضمن اين‌كه ساير شبكه‌هاي راديويي هم به ترتيب نوآوري‌هايي را در فرم برنامه‌هايشان ايجاد كردند.

دكتر نوري معتقداست: استراتژي دكتر خجسته جذب بيشتر مخاطب راديويي بود و اين استراتژي از چند جهت ازجمله توسعه كمي‌وكيفي محقق شد.

وي درعين حال يادآور شد: آقاي خجسته از توسعه ابعاد نظري راديو هم غافل نبود و سعي كرد ارتباط عميقي بين محافل عمومي با راديو ايجاد كند؛ از اين رو حجم كاري اداره‌ي كل تحقيق و توسعه راديو دراين مدت بالاتر رفت و نشريات تخصصي متعددي در حوزه‌ي راديو، گاهنامه‌هاي راديويي، كتاب‌هاي تخصصي، پايان‌نامه‌هاي دانشجويان ارتباطات و غيره به چاپ رسيد.

مدير راديو ايران با بيان اين‌كه دكتر حسن خجسته سرمايه‌ي فكري و مادي بسياري را صرف مباحث نظري راديو كرده است، دراين باره افزود: در دوران حضور ايشان در معاونت صدا، راديو از نظر علمي خلاص و پايه‌هاي علمي اين رسانه محكم‌تر شد.

وي با اشاره به فعاليت دكتر خجسته درعرصه‌ي راه‌اندازي جشنواره‌ي راديو خاطر نشان كرد: اين جشنواره كه هرسال قوي‌تر از سال قبل برگزار شد، موجب شد كه راديوي ما دراين راديو هاي دنيا مطرح باشد و اتحاديه‌هاي راديو و تلويزيوني روي حرف راديوي ما حساب كنند. در دوره حضور ايشان در معاونت صدا، هم‌چنين اجلاس جهاني صدا برگزارشد . در كنار اين جشنواره‌ي بين‌المللي راديو و اين اجلاس كه همه پايگاه‌هاي علمي و رسمي دنيا از جمله EBU و ABU با آن همكاري مي‌كنند، ما شاهد آن هستيم كه فعاليت‌هايي مشابه هم‌چون تاسيس راديو‌هاي قرآني نيز شكل گرفته است.

وي تاكيد كرد: مجموع اين فعاليت‌ها در دوران معاونت دكتر خجسته در حوزه‌ي صدا، راديو ما را از انفعال خارج و به رسانه‌اي تبديل كرد كه حرفي براي گفتن دارد؛ هنوز زنده و بانشاط است و در بين انبوه رسانه‌هاي جديد هنوز مي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.

وي از دكتر خجسته به‌عنوان مديري ريسك‌پذير و لايق و توانمند ياد كرد و افزود: انشاالله سازمان صدا‌وسيما از تجارب و تلاش‌هاي ايشان كه هنوز در اوج است، خوب استفاده مي‌كند؛ ما پيش‌بيني‌مان اين است كه آقاي ضرغامي حتما به اين توانايي ارج مي‌گذارند و سازمان صدا‌وسيما به خوبي مي‌تواند از توانمندي‌هاي دكتر خجسته درجاهاي ديگر استفاده كند.

مدير راديو ايران در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا درباره‌ي پيشنهاد وي به فردي كه به‌عنوان جايگزين دكتر خجسته معرفي مي‌شود، گفت: آقاي ضرغامي به اندازه‌ي كافي به راديو شناخت و لطف دارند و قطعا فردي را كه به راديو اشراف كامل دارد براي اين سمت انتخاب مي‌كنند.

نوري در پايان گفت: دكتر خجسته بخشي از راه را هموار كرده‌اند و نفر بعدي كه به اين سمت انتخاب مي‌شود، حتما با كمك ساير مديران در راستاي اعتلاي بيشتر راديو قدم بر خواهد داشت.

انتهاي پيام

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان